När du börjar att flippa klassrummet så behöver du tänka på att du inte gör det ensam. Ok. Det påståendet var antingen luddigt eller självklart. Naturligtvis måste du inte börja flippa klassrummet tillsammans med någon annan kollega, även om det kan vara ett stöd på flera sätt. På så sätt kan du mycket väl vara ensam eftersom du kanske är ensam om att att vilja arbeta med det flippade klassrummet. Samtidigt så påverkar självklart ett flippat klassrum andra runt omkring dig, vare sig du vill det eller inte. Dina elever kommer naturligtvis att vara de som först och främst ska vara med på tåget, men även föräldrar, rektor samt kollegor samt kommer att vara nyfikna och undrande eller rent utav vilja bromsa ditt utvecklingskliv. Så vad kan vara bra att tänka på inför det flippade klassrummet?
Elever
Ibland går det att sätta igång med det flippade klassrummet omedelbart med elever. Många tar emot det nya sättet att arbeta på med öppna armar. Men många elever är vana vid och
vill bli matade kunskap med sked, för trots allt är det riktigt bekvämt att bara behöva vara mottagare. Vissa är riktigt bra på "leka skola", men har för den skull inga bra strategier för kunskapsinlärning. I det flippade klassrummet krävs det att eleven är aktiv. Det kan i värsta fall komma som en chock. Kom ihåg att fokusera lektionerna på att hjälpa eleverna att lära sig och fördjupa sig i innehållet, inte bara repetera flippens innehåll.
Alla kommer heller inte att gilla när du ber någon göra om något som de är färdiga med, men som de inte har förstått. Skapa ett klassrumsklimat där det är ok och nödvändigt att repetera kunskap tills förståelsen finns där. Det kommer att vara ett stort tankeskifte för de elever som har en "men jag är redan färdig!"mentalitet, men att hålla fast vid det här är viktigt för att det ska fungera. Det kan ta tid, men de vänjer sig och du har då fått en helt annan lärandekultur i klassrummet.
Föräldrar
Typiska kommentarer du kan få från föräldrar är
"Det är inte det sätt jag lärde mig på när jag gick i skolan!"
"Otto säger att han inte lär sig något."
Mitt råd är att du
tidigt går ut och berättar vad du tänker göra och varför. Håll också kommunikationskanalerna öppna hela tiden. Svara på frågor om och om igen (även om det är samma förälder som frågar om och om igen) och var noga med att ge ta stöd i läroplanen. Har du grundade argument för det flippade klassrummet och kan backa upp det med hur du arbetar med läroplanen så är det lättare att förstå att du vet vad du gör. Öppenhet och kommunikation med föräldrarna är avgörande.
Uppmana också föräldrarna att ta del av dina flippar. Min erfarenhet är att det öppnar ögonen för många föräldrar. Helt plötsligt så är det många föräldrar som förstår hur vi tänker i skolan och i jämförelse med att föräldern ska sitta hemma och försöka förstå och förklara för sitt barn så är det oslagbart.
Kollegor
Bland dina kollegor finns ofta det största motståndet till vad du gör i ditt klassrum. Om du lyckas med något bra så kan det vara ett tecken på att de gör något dåligt. Fråga mig inte hur det går ihop. Själv är jag av åsikten att vi alla kan ha en bra undervisning fastän vi väljer att utföra den på olika sätt. Likväl hoppar skoljante gärna in och försöker sätta käppar i hjulet. Du kan få höra att
"Eleverna kan bara lära sig med riktig undervisning!"
"Vi har inte tillräckligt med teknisk utrustning!"
"Vi måste allihop göra lika!"
"Det ska vara tyst i ett kassrum!"
Det kan vara svårt att logiskt argumentera när kollegorna förstår att dina elever får arbeta i sin egen takt, att de har val i hur de vill lära sig innehållet eller ett val i hur de visar förståelse. Att eleverna har möjlighet att aktivt vara med att forma undervisningen är skrämmande för många.
Mitt råd här är att dels förklara hur det flippade klassrummet faktiskt fungerar. Visa att det finns en plan och att det inte är något som du har slängt in från sidolinjen. Förklara det arbete som du lägger ner på dina flippar och berätta vad som faktiskt sker i klassrummet. Det flippade klassrummet kan lätt uppfattas som ett sätt att komma undan arbete. Det ser så lätt ut att bara ge eleverna en enkel flipp och sen be dom berätta om det i klassrummet. Eftersom verkligheten är den att den som flippar sitt klassrum lägger ner enormt mycket tid och tanke på sin undervisning, men att det kanske inte är synligt, så måste man förklara hur det fungerar. Dessutom så tycker jag absolut att du ska bjuda in dina kollegor. Låt de ta del av dina flippar och be dem besöka ditt klassrum längre än bara en minut. Kanske kommer det här rent utav leda till att någon eller några av dina kollegor hänger på.
Rektor
Det flippade klassrummet fungerar inte som ett traditionellt dito. Om du får veta att lärande bara kan ske när eleverna sitter i raka rader och i tystnad så kommer det här antagligen att vara tufft att sälja in. Men du vet och det blir din uppgift att förklara att aktivitet inte nödvändigtvis innebär kaos.
Här gäller det också att tidigt berätta vad som kommer at ske och som fortsätter att ske i ditt klassrum. Tänk på att skolledare ofta blir kontaktade av föräldrar när dessa inte är nöjda med lärarens arbete. Vill du kunna arbeta med det flippade klassrummet så måste du ge din rektor en rimlig chans att veta vad du gör och varför. Hen måste också kunna förklara för föräldrar vad det är för ett "vansinnigt experiment" du håller på med. Även om din rektor är bra på klassrumsbesök så har hen inte möjlighet att vara lika insatt i din undervisning som du själv och hen behöver fortlöpande information om vad som sker där. Berätta hur du arbetar med formativ bedömnng och hur du ser kunskapsinlärningen hos alla elever.Om du tänker på att kommunicera med din rektor på ett bra sätt om det flippade klassrummet så blir rektorn en allierad istället för en fiende.
Det finns inga måsten i det flippade klassrummet eftersom det är en tankemodell. Tror du på det flippade klassrummet så är min uppmaning till dig att verkligen våga testa. Läs på och tänk igenom hur
du vill flippa just
ditt klassrum.