Vi hade börjat förlika oss med tanken att svenska elever inte klarade av
PISA lika bra som vi önskade, hade trott eller t.o.m. inte ens bättre än
alldeles för många andra länder. En diskussion och en process hade påbörjats
bland politiker och (inte minst) ute på skolor om vad vi behöver göra för att
svenska elevers baskunskaper skulle kunna höjas. Märk väl - inte lyckas bättre
på PISA-testet i sig, utan faktiskt få bättre kunskaper. Men Sverige är inte
dåligt på allt. Med så god datortäthet så skulle vi kunna vis på att om bara
våra elever fick arbeta mer digitalt så skulle vi slå våra
"konkurrenter" på nosen.
Idag släppte så OECD resultatet av den sista delen av PISA-testet. Den del som vi har väntat på. Den del som skulle ge oss upprättelse.
Students, Computers and Learning: Making the ConnectionMen inte blev det den triumf som vi så gärna hade velat ha. Studien visar återigen att Sverige och svenska elever inte har särskilt bra koll. Rackarns!
Jag medger att jag inte hunnit att läsa igenom alla 204 sidor i rapporten än. Men jag har bl.a. läst SvTs artikel och tittat en hel del på det kringmaterial som finns, t.ex en Infografik och en Slideshare.
Så vad är det som framkommer i rapporten? Jo att svenska elever inte är
särskilt bra på lärande med hjälp av digitala verktyg. Definitivt inte så bra
som somliga hade hoppats eller trott. Vi har en hög datortäthet om vi jämför
med andra länder. Det jag länge har förundrats över är hur resonemanget ofta
har gått att "Våra barn är så duktiga på digital teknik!" Det jag
alltid tyckt har glömts bort är vad barn faktiskt gör framför sin dator eller
padda. Jag brukar säga att det barn är duktiga på, när det gäller digital
teknik, är framför allt två saker:
att spela och att vara social.
att spela och att vara social.
Jag säger inte att det nödvändigtvis är fel saker att använda exempelvis en
dator till. Det jag menar är att det är en avsevärd skillnad på att använda
digitala verktyg till att snacka med kompisarna och att använda den till ett
aktivt lärande. PISA-resultatet visar också att av de elever som tillbringar
sex timmar eller mer om dagen framför datorn också har en lägre närvaro i
skolan. Nu kan vi givetvis spekulera kring hur det hänger ihop. Det ena ger det
andra i exempelvis hemmasittarens värld, men det är ändå intressant att som
sagt... spekulera. För om det vore så att så många timmar framför dator per
automatik gav en väldigt bra inlärning av det som Lgr11 tar upp, så vi inte ha
något problem här. Det fanns en förhoppning hos många att det eviga surfandet
skulle ge resultat i form av ett högt resultat på PISA. Problemet är bara att
man jämför äpplen och päron.
Skolans uppgift är inte att visa eleverna hur man slår på en dator.
Lärarens lektion blir inte bättre om vi skriver skönlitterära texter på en
dator. Elevens kunskaper förbättras inte nödvändigtvis för att hen får använda
en rolig app när subtraktion ska läras ut. Varför? Därför att i botten ligger pedagogiken!
Skulle någon av oss drömma om att visa en elev det rätta penngreppet och sen
säga "Skriv!" Skulle någon lärare tycka att det var bra pedagogik att
släppa ut eleverna i storskogen med uppgiften att forska om något de finner
där? (Givetvis då bortsett från att de kan komma vilse rent fysiskt.) Ändå gör
vi just det när det gäller digitala verktyg och Internet.
Elevens läs- och skrivinlärning blir inte bättre bara för att vi ger dom en
dator. Inte ökar kunskapen om matematikens klurigheter bara för att elevernas
tillgång till paddor och appar ökar dramatiskt. Ja jag medger att det händer.
Men jag vill påstå att det i sådana fall beror på att läraren har en genomtänkt
pedagogik bakom det hela. Bra pedagogik kring digitala verktyg är inte att
eleverna får en skrivuppgift att utföra på datorn istället för att använda en
penna och papper. De är just bara det - utbytbara verktyg. Det jag saknar i
skolan är istället mer pedagogiska samtal kring det digitala lärandet. Vad gör
vi? Hur gör vi? Och kanske framför allt... Varför gör vi det?
För ärligt talat, om inte uppgiften eleverna ska utföra ger ett mervärde i att använda just digitala verktyg så förstår jag inte varför vi ska använda just digitala verktyg. Sen kan vi skapa fler meningsfulla tillfällen att använda dator eller padda. Tillfällen då de digitala verktygen ger ett mervärde för både elever och lärare. Det är därför jag gillar flippat klassrum så mycket. Det ger en ram till den lärare som känner sig osäker på hur den pedagogiska tanken på ett bra sätt kan kopplas till det digitala.
För ärligt talat, om inte uppgiften eleverna ska utföra ger ett mervärde i att använda just digitala verktyg så förstår jag inte varför vi ska använda just digitala verktyg. Sen kan vi skapa fler meningsfulla tillfällen att använda dator eller padda. Tillfällen då de digitala verktygen ger ett mervärde för både elever och lärare. Det är därför jag gillar flippat klassrum så mycket. Det ger en ram till den lärare som känner sig osäker på hur den pedagogiska tanken på ett bra sätt kan kopplas till det digitala.
Jag gillar tanken med att använda digitala verktyg. Fel. Jag fullkomligt
älskar tanken på att använda digitala verktyg i undervisningen. Jag är
övertygad om att det är en viktig kompetens för våra elever att kunna i ett allt
mer digitalt samhälle, men jag tror också att det underlättar lärarens arbete i
form av dokumentation och möjligheter till formativ (samt i slutänden summativ)
bedömning. Men digital kunskap är inte något som kan tas ur sitt sammanhang. I
många fall behöver vi tänka i nya banor och våga utmana invanda didaktiska
tankar. Det går inte alltid att översätta den invanda pedagogiken rakt av till
ett digitalt sammanhang. Digital pedagogik kräver att vi vågar utmana och
ifrågasätta vår vanliga undervisning, men ändå med fortsatt fast förankring i
läroplan och ja... pedagogik.
Även om jag tycker att exempelvis den forskning som Håkan Fleischer och
Martin Tallvid har redovisat är otroligt intressant och viktig, så finns det
ytterligare ett område som jag funderar över. Kunde jag få en forskare att ta
sig en titt hur digitala verktyg används på en "vanlig" skola, en
skola som inte har en-till-en, så vore det också något jag skulle djupdyka i.
(För det är trots allt ett vanligare scenario att alla elever inte har en egen
dator i skolan.)
PISA visar att en hög datortäthet inte garanterar högre digitalt lärande eller kunskap. Digitala verktyg måste ha en grundbult i pedagogik. Digitalt lärande är något som vi lärare måste ansvara för att ge eleverna. Kan vi dessutom få stopp på att elever använder viktig arbetstid till att googla efter bilder eller byta till helt omöjliga teckensnitt i rött på mörkgrön botten, så är ingen gladare än jag.
Så därför är det inte så märkligt att det här resultatet blev lågt, precis som det tidigare i PISA vidsade att vi har en del kvar att göra när det gäller en hel del i skolan. Jag vet inte riktigt vad alla gick och hoppades på. Varför det här skulle visa något annat. För det är inte antalet datorer vi ska räkna, utan vad vi faktiskt gör med dom.
PISA visar att en hög datortäthet inte garanterar högre digitalt lärande eller kunskap. Digitala verktyg måste ha en grundbult i pedagogik. Digitalt lärande är något som vi lärare måste ansvara för att ge eleverna. Kan vi dessutom få stopp på att elever använder viktig arbetstid till att googla efter bilder eller byta till helt omöjliga teckensnitt i rött på mörkgrön botten, så är ingen gladare än jag.
Så därför är det inte så märkligt att det här resultatet blev lågt, precis som det tidigare i PISA vidsade att vi har en del kvar att göra när det gäller en hel del i skolan. Jag vet inte riktigt vad alla gick och hoppades på. Varför det här skulle visa något annat. För det är inte antalet datorer vi ska räkna, utan vad vi faktiskt gör med dom.
Child's Play, CC (by), Vincent Brown |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar