Pages
▼
6 april 2013
Det flippade klassrummet är inte "revolutionerande"
Ytterligare "kritik" dyker upp i flödet. Den här gången från Pernille Ripp. Tankarna är inte unika från just henne, utan jag har hört det från andra också. Så. Lika bra att reda ut.
Jag vet inte om någon jag känner till inom det flippade klassrummet påstår att det här är "revolutionerande". Det är än modell som passar somliga och somliga inte.
Själv försöker jag utforska hur jag bäst lägger upp mina flippar utan att använda mig av film, just för att visa att det inte är en nödvändighet.
Jag förstår överhuvud taget inte kritik som går ut på "Det där har jag redan gjort - så varför skulle just det flippade klassrummet vara så speciellt!?" Om du redan gör det så bra - fortsätt med det då. Jag applåderar alla som har hittat just sitt sätt att undervisa på, så länge det inte är bakåtsträvande. Men vad är meningen med att hacka ner på andra som hittat ett annat sätt att undervisa på? Ett sätt som passar just dom. Är det någon sorts tanke om att alla ska göra lika som härskar här? Även Jon Begmann, Aaron Sams och Brian Bennett säger att det inte är meningen att alla ska flippa sitt klassrum. Själv tror jag inte ett dyft på att en hel skola skulle flippa. Det kasnke inte ens är meningen att en lärare ska flippa allt. Jag kan inte göra det, eftersom jag har så många ämnen. Det skulle vara för tidskrävande, eleverna skulle tröttna och jag tror inte på att envist hålla fast vid enbart en enda modell eller metod. Variation är nyckeln.
Läxor. Jag gillar inte läxor. Det här är en väg för mig att arbeta på andra sätt en genom läxor. Det formativa arbetssättet kan underlättas och bli riktigt bra i det flippade klassrummet och det är ett viktigare fokus än att tro att det här handlar om läxornas vara eller icke vara överhuvud taget.
Jag hävdar fortfarande två bestämda saker när det gäller det flippade klassrummet:
1. Den mentala flippen är det riktigt intressanta. Jag anser att det flippade klassrummet ger möjligheter för många att omvärdera sin undervisning på ett högre plan och i en rent allmän mening utöver det flippade klassrummet i sig. Vad gör jag och varför kan bli väldigt tydligt för många när de börjar arbeta efter en ny modell. Somliga behöver inte den mentala flippen, för de har redan gjort den. Eller också så gör den det väldigt enkelt. Varför man kritiserar en modell som underlättar den mentala flippen förstår jag inte. Om du gör den mentala flippen på något annat sätt så kritiserar jag inte dig - varför är det så svårt att se att andra hittat ett annat sätt att börja reflektera över undervisning och lärande?
2. Det är en bra modell för lärare att börja använda digitala verktyg eftersom den ger ramar utan att fastna i begränsningar. Jag har ofta skrivit om den stora bristen på IKT-pedagogiskt kunnande bland lärare. Men många behöver något mer att hålla sig i en att någon bara säger till dom att "Nu ska du börja använda digitala verktyg". Hur, när, var, varför blir aldrig riktigt besvarade på det sättet. Det flippade klassrummet kan ge tydligare exempel på hur du som lärare kan arbeta med digitala verktyg.
Det flippade klassrummet är inte den optimala lösningen. Jag tror att det är vägen till något annat. Många bitar kommer att komplettera och vi kommer att få nya arbetssätt samt andra digitala verktyg som hjälper oss att utveckla vår undervisning. Det flippade klassrummet är ett bra ställe att börja på. Vill man av någon anledning ta det ifrån någon så börjar jag nästan undra varför man är så missunnsam. Pernille Ripp vill ha ett varierande arbetssätt. Det flippade klassrummet ger läraren ett sånt sätt och däri ligger i sig ytterligare varierande arbetssätt.
Det flippade klassrummet är en modell och inte en metod. Det är inget absolut och det är ingen slutstation. Det skulle bli väldigt trångt om vi alla valde samma väg till Rom.
Bra tankar. Nej, alla ämnen ska inte flippa/behöver inte flippa. Sams och Bergman har visat att ämnen som matematik, kemi och fysik passar utmärkt att flippa.
SvaraRaderaDet man kan fundera på är:
Vad i min undervisning är så pass viktigt att eleverna måste greppa det, och jag vet att det är svårt för dem? I samhäll på gymnasiet kan det vara bra att flippa genomgångarna om ideologierna, som mina kollegor gjorde. Oklart om de var nöjda ännu samt elevernas reaktion.
Min egna undervining (naturkunskap och geografi) där flippar jag än så länge enbart vissa delar, då genom tidningsartiklar eller kortare nyhetsinslag (film) som grund för diskussion.
Att flippa är mer än bara film. <--
...och den digitala utvecklingen som sker; hur kan den digitala tekniken hjälpa dig i ditt arbete? Hur kan den hjälpa dina elever att uppnå högre måluppfyllelse?
Det är frågor som många verkar missa.
Bra kompletterande tankar Daniel!
RaderaTak for inkludering af min post. Det der er svært at sluge her i USA er nemlig at flipped Classroom er noget nyt og det er det faktisk ikke. Som alt andett nyt her er det derfor det man helst alle sammen skal gøre hvilket jeg synes er en farlig tankegang. Alle skal gøre det der passer dem og eleverne bedst. Og flipped Classroom er bare endnu en gammel ting pakket ind sm noget revolutionerende.
SvaraRaderaJag vet inte vem som påstår att det är så väldigt revolutionerande. Det kan möjligtvis vara enstaka aktörer, men inga större förespråkare som jag har läst eller hört har någonsin påstått att det skulle vara det. Inte heller i USA.
RaderaÅt var och en de modeller och möjligheter som finns för att möjliggöra bästa möjliga kunskapsinlärning åt eleverna är vi nog överens om.
Here are a few links that inspired the post plus several of the conferences I have gone too.
SvaraRaderahttp://ow.ly/jOu63
http://ow.ly/jOu8b
Jag är inte säker på att alla ska göra det som de känner för! Vår undervisning ska faktiskt bygga på vetenskaplig grund och väljer man att inte "flippa" ska man kunna visa på att det ger ett bättre resultat och väljer man att "flippa" ska det ge ett bättre resultat Jag vill se skolledare som faktiskt vågar peka med hela handen och säga : Ditåt! och inte ge utrymme för alla lärare att ta sin egen väg och sedan hoppas på att alla kommer till Rom Jag lägger för mycket tid som rektor på de stackars elever som hamnade i Milano istället och det tar tid att få dem på ett tåg som går till Rom :-))
SvaraRaderaJag förstår hur du tänker. Fast jag tror att vi pratar lite om olika saker.
SvaraRaderaDet är svårt att få bra resultat av något som man inte tror på själv. Om skolledare ska peka med hela handen, vilket jag i viss mån tycker att de ska göra, så måste de också ge lärarna möjligheterna att göra det de vill att de ska göra. Att tala om för någon att man ska göra "så här" utan att ge tillräckligt med stöd blir sällan lyckat. Där kräver jag att en skolledare ska kunna förklara, hitta stöd i forskning till varför och ge verktyg.
Jag menar att alla inte måste flippa klassrummet. Att alla göra lika är inget självändamål. Det behöver passa både elever och lärare. Att flippa klassrummet är en modell som innebär en stor frihet (men samtidigt ett stort ansvar).
Jag talar om att komma till Rom - inte Milano. Det är en helt annan diskussion.