4 mars 2013

Flippat London - del 2

Någon som undrar hur min omvända flipp med London gick?
(Du kan läsa om flippen här och om uppdragen här.)
Utan att skryta för mycket om mina elever: Över förväntan fantastiskt!
Dels lyckades jag genomföra alla uppdrag, fastän programmet var fulltecknat hela dagarna. Jag gjorde helt enkelt så att jag planerade mina resor med the tube till och från BETT-mässan, föreläsningar och hotell via olika rutter så att jag kunde lägga in mina uppdrag på vägen. Jag for fram i tunnlarna och kände mig som en mullvad som stack upp huvudet på strategiska platser och fotade det ena och det tredje, ner igen och vidare till nästa plats. Alla bilder la jag sen ut på Charliebloggen. Bara bilderna och ingen text. Vi tittade på bilderna på smartboarden och när vi gick igenom hur jag hade utfört mina uppdrag så fick den elev som hade gett mig det uppdrag berätta det de visste om det bilden föreställde. Automatiskt fyllde de andra eleverna gärna på med extra fakta. Det var en otrolig känsla av att höra hur mycket de kunde om London, hur engagerade de var och att när de ställde frågor så kunde oftast en klasskamrat svara (istället för att jag som lärare gjorde det). De hade inte heller bara lärt sig om sina och kompisarnas uppdrag utan även andra funderingar och kunskaper om London kom upp.
Ett av uppdragen var att ta hem kartor från London. Så när vi hade diskuterat och reflekterat färdigt om bilderna så lät jag eleverna kasta sig över kartorna. Att gå runt bland eleverna och höra hur de diskuterade var olika byggnader låg i förhållande till varandra, vilket som skulle vara bästa resvägen mellan olika platser och vad som var bra och dåligt med London - guld!! Jag lät också några elever ge sig på smartboarden och Google Earth. De reste runt i London i flygvy, landade utanför Hamleys och studerade människor och gatuskyltar, växlade till att googla reda fakta om olika platser och sen tillbaka till Google Earth. Försök uppleva den här lektionen med hjälp av geografibok och Atlas. Det hade aldrig gått. Djuplodande och engagerade elever som numer också funnit en ny vän i Paddington, den välkända barnboken av Michael Bond. Så där fick vi in lite klassisk litteratur också.


Vi hade besök av Skolvärlden den här dagen. Resultatet blev filmen nedan. Vi tittade på filmen idag och eleverna säger att jag låter precis så där.
"Så där klok?", frågade jag.
"Ja kanske inte klok direkt, men ja..." fick jag till svar. :)




0 kommentarer :

Skicka en kommentar