Min inspiration till tankeflöden kan komma frÄn olika hÄll. Ibland lite ovÀntat och ibland för att jag helt enkelt letar efter information eller kunskap om nÄgot. Jag fÄr hÀrmed bekÀnna att jag Àr en absolut dokumentÀrnörd. Idag lyssnade jag pÄ Vetenskapsradion Forum och reprisen av programmet "Polisen förskönar bilden av sin verksamhet". Kort sammanfattat sÄ innehöll programmet det hÀr
Ăven om exemplena gĂ€llde polisen sĂ„ var jag mer eller mindre tvungen att hĂ„lla med forskaren i programmet om att det som diskuterades i programmet Ă€ven kan gĂ€lla andra verksamheter. Nu har du sĂ€kert listat ut att jag tĂ€nkte pĂ„ skolan.
Ăr det sĂ„ att vi lĂ€rare, trots usla PISA-resultat och utbildningsminstrars konstaterande om att svenska lĂ€rare Ă€r för kunskapsbristande för att kunna undervisa sina elever, vĂ€grar acceptera att svensk skola Ă€r usel? Jag tĂ€nker pĂ„ diskussionen som finns i sociala medier. Jag ser en dubbelhet i en del frĂ„gor...
Förut (nÀr jag började undervisa Är 1800 kallt) sÄ var det fullstÀndigt onödigt att vara lÀrarutbildad. Sen blev det ett absolut krav. Med absoluta krav följer grÀnsdragningar. Det Àr tex nödvÀndigt med galet bra förkunskaper nÀr man söker sig till lÀraryrket. Med det gÀller bara rena Àmneskunskaper och inte pedagogik och didaktik. För har en lÀrarutbildning en gÄng varit usel sÄ har den alltid varit det och kommer alltid sÄ att förbli. Alla lÀrare som har gÄtt lÀrarutbildning Àr dÀrmed automatiskt diskvalicerade.
Sen har vi ansvaret. Ansvaret för utbildningen pÄ lÀrarhögskolan ligger helt och hÄllet pÄ lÀrarna. NÄgot individuellt ansvar finns inte. Tittar vi dÀremot in i grund- eller gymnasieskolan sÄ ligger hela ansvaret pÄ utbildningen pÄ eleven. Det eftersom lÀraren Àr en sÄ pass vÀnlig sjÀl att hen undervisar. Och givetvis under förutsÀttningen att de som undervisar barn har hög utbildning. Utan att vi stÀller nÄgra egentliga krav pÄ pedagogisk eller didaktisk skicklighet.
Dubbelhet som fÄr det att snurra i skallen pÄ mig. För en medelvÀg tycks inte acceptabel. Tycker jag inte det ena sÄ innebÀr det per autmatik att jag tycker det andra. Eller?
Vi ska kunna tÄla kritik bÄde som organisation och individuella lÀrare. Att vara lÀrare Àr ett stÀndigt pÄgÄende utbildningsuppdrag. Jag Àr inte fÀrdigutbildad, Àven om jag har ett ganska tungt lÀrar-CV och mÄnga undervisningsÄr i bagaget. Jag hoppas att jag aldrig blir det. DÀrför Àr det viktigt att kunna diskutera det som inte fungerar i skolan eller klassrummet. Jag behöver som lÀrare kunna förÀndras med mitt yrke.
SÄ alla som kritiserar skolan har rÀtt och min jÀmförelse i början av det hÀr inlÀgget Àr inte fel. Motsatsen till det Àr vÀl annars att vi gör alla fel?
Mitt ena problem med det hÀr svartvita resonemanget Àr att vi aldrig tillÄts "lite av varje". Jag Àr en person som tycker att om man har kritik sÄ bör man ocksÄ kunna komma med konstruktiva förslag. Det bör man kanske bygga pÄ ett resonemang om ytterligheter, men att bara ösa ur sig att det finns fel överallt inom skolan och med lÀrare ser jag inte som en vÀg till skolutveckling. Det blir mer en bromskloss eftersom det lÀtt leder till att den som inte ser det pÄ samma sÀtt sÀtter i klackarna frÄn sitt hÄll och vÀgrar röra sig en millimeter.
DÀrutöver Àr det alltid en frÄga om hur man uttrycker sig. SjÀlv kan du tycka att du skriver fantastiska sammanfattande och samtidigt ÀndÄ tydliga tweets, men sanningen Àr att det Àr sÄ lÀtt att det blir den dÀr dragkampen mellan svart eller vitt istÀllet. Och dÄ Àr det inte ditt fel, eller hur?
Ja hur Àr det med det dÀr? För mitt andra problem Àr att jag har slagits av det faktum att om nÄgot Àr fel med skola eller lÀrare sÄ Àr det alltid nÄgon annans fel. Det kan vara lÀrarubildningen, utbildningsministern (ta en hur högen och fortsÀtt gÀrna med ecklisiastisministrarna nÀr du ÀndÄ Àr igÄng), rektorn, kollegorna pÄ skolan, andra kollegor, skolpolitikrna i kommunen, förÀldrarna, eleverna... Ja i princip kan skulden lÀggas pÄ vem som helst. Men det Àr aldrig ditt eget fel.
Somliga skolkritiker har aldrig arbetat i skolan, alltsÄ kan de inte lastas för alla fel skolan och dess lÀrare gör. "Det Àr sÄ lÀtt! Varför gör det dÄ sÄ fel?"
Andra skolkritiker har arbetat i skolan, men har lÀmnat byggnaden eftersom den Àr sÄ dÄlig. AlltsÄ finns det inget personligt ansvar hÀr heller. "Jag har gjort skolan en tjÀnst som förstod att instutionen var dödsdömd."
Till sist finns det skolkritiker som arbetar kvar och eftersom skolan inte fungerar sÄ mÄste det vara alla andras fel. "Jag Àr en hjÀlte eftersom jag Àr den som har lösningen och stannar kvar trots att ingen lyssnar pÄ mig."
Jag antar att alla andra Àr perfekta utom jag. Ja och sÄ du som lÀser det hÀr. Alla andra gör fel. Det Àr sÄ enkelt! Det krÀver inga konkreta lösningsförslag eller om det gör det sÄ Àr det i alla fall enkelt fixat - om alla bara ville lyssna och förstÄ. I vilket fall sÄ finns det inte nÄgot personligt ansvar.
Men om vi nu tillsammans tÀnker efter sÄ hade vi inte haft nÄgon skolkris alls om lösningen hade varit sÄ enkel att den bara var svart eller vit. DÄ hade vi redan fixat till allt och alla andra.
Faktum kvarstÄr. Vill du förÀndra nÄgot sÄ börja med dig sjÀlv!
"Polisforskaren Stefan Holgersson sÀger att Polisen anvÀnder sig av olika metoder för att försköna bilden av sin verksamhet, nÄgot som tillbakavisas av Polisen."
Ăven om exemplena gĂ€llde polisen sĂ„ var jag mer eller mindre tvungen att hĂ„lla med forskaren i programmet om att det som diskuterades i programmet Ă€ven kan gĂ€lla andra verksamheter. Nu har du sĂ€kert listat ut att jag tĂ€nkte pĂ„ skolan.
Ăr det sĂ„ att vi lĂ€rare, trots usla PISA-resultat och utbildningsminstrars konstaterande om att svenska lĂ€rare Ă€r för kunskapsbristande för att kunna undervisa sina elever, vĂ€grar acceptera att svensk skola Ă€r usel? Jag tĂ€nker pĂ„ diskussionen som finns i sociala medier. Jag ser en dubbelhet i en del frĂ„gor...
Förut (nÀr jag började undervisa Är 1800 kallt) sÄ var det fullstÀndigt onödigt att vara lÀrarutbildad. Sen blev det ett absolut krav. Med absoluta krav följer grÀnsdragningar. Det Àr tex nödvÀndigt med galet bra förkunskaper nÀr man söker sig till lÀraryrket. Med det gÀller bara rena Àmneskunskaper och inte pedagogik och didaktik. För har en lÀrarutbildning en gÄng varit usel sÄ har den alltid varit det och kommer alltid sÄ att förbli. Alla lÀrare som har gÄtt lÀrarutbildning Àr dÀrmed automatiskt diskvalicerade.
Sen har vi ansvaret. Ansvaret för utbildningen pÄ lÀrarhögskolan ligger helt och hÄllet pÄ lÀrarna. NÄgot individuellt ansvar finns inte. Tittar vi dÀremot in i grund- eller gymnasieskolan sÄ ligger hela ansvaret pÄ utbildningen pÄ eleven. Det eftersom lÀraren Àr en sÄ pass vÀnlig sjÀl att hen undervisar. Och givetvis under förutsÀttningen att de som undervisar barn har hög utbildning. Utan att vi stÀller nÄgra egentliga krav pÄ pedagogisk eller didaktisk skicklighet.
Dubbelhet som fÄr det att snurra i skallen pÄ mig. För en medelvÀg tycks inte acceptabel. Tycker jag inte det ena sÄ innebÀr det per autmatik att jag tycker det andra. Eller?
Vi ska kunna tÄla kritik bÄde som organisation och individuella lÀrare. Att vara lÀrare Àr ett stÀndigt pÄgÄende utbildningsuppdrag. Jag Àr inte fÀrdigutbildad, Àven om jag har ett ganska tungt lÀrar-CV och mÄnga undervisningsÄr i bagaget. Jag hoppas att jag aldrig blir det. DÀrför Àr det viktigt att kunna diskutera det som inte fungerar i skolan eller klassrummet. Jag behöver som lÀrare kunna förÀndras med mitt yrke.
SÄ alla som kritiserar skolan har rÀtt och min jÀmförelse i början av det hÀr inlÀgget Àr inte fel. Motsatsen till det Àr vÀl annars att vi gör alla fel?
Mitt ena problem med det hÀr svartvita resonemanget Àr att vi aldrig tillÄts "lite av varje". Jag Àr en person som tycker att om man har kritik sÄ bör man ocksÄ kunna komma med konstruktiva förslag. Det bör man kanske bygga pÄ ett resonemang om ytterligheter, men att bara ösa ur sig att det finns fel överallt inom skolan och med lÀrare ser jag inte som en vÀg till skolutveckling. Det blir mer en bromskloss eftersom det lÀtt leder till att den som inte ser det pÄ samma sÀtt sÀtter i klackarna frÄn sitt hÄll och vÀgrar röra sig en millimeter.
DÀrutöver Àr det alltid en frÄga om hur man uttrycker sig. SjÀlv kan du tycka att du skriver fantastiska sammanfattande och samtidigt ÀndÄ tydliga tweets, men sanningen Àr att det Àr sÄ lÀtt att det blir den dÀr dragkampen mellan svart eller vitt istÀllet. Och dÄ Àr det inte ditt fel, eller hur?
Ja hur Àr det med det dÀr? För mitt andra problem Àr att jag har slagits av det faktum att om nÄgot Àr fel med skola eller lÀrare sÄ Àr det alltid nÄgon annans fel. Det kan vara lÀrarubildningen, utbildningsministern (ta en hur högen och fortsÀtt gÀrna med ecklisiastisministrarna nÀr du ÀndÄ Àr igÄng), rektorn, kollegorna pÄ skolan, andra kollegor, skolpolitikrna i kommunen, förÀldrarna, eleverna... Ja i princip kan skulden lÀggas pÄ vem som helst. Men det Àr aldrig ditt eget fel.
Somliga skolkritiker har aldrig arbetat i skolan, alltsÄ kan de inte lastas för alla fel skolan och dess lÀrare gör. "Det Àr sÄ lÀtt! Varför gör det dÄ sÄ fel?"
Andra skolkritiker har arbetat i skolan, men har lÀmnat byggnaden eftersom den Àr sÄ dÄlig. AlltsÄ finns det inget personligt ansvar hÀr heller. "Jag har gjort skolan en tjÀnst som förstod att instutionen var dödsdömd."
Till sist finns det skolkritiker som arbetar kvar och eftersom skolan inte fungerar sÄ mÄste det vara alla andras fel. "Jag Àr en hjÀlte eftersom jag Àr den som har lösningen och stannar kvar trots att ingen lyssnar pÄ mig."
Jag antar att alla andra Àr perfekta utom jag. Ja och sÄ du som lÀser det hÀr. Alla andra gör fel. Det Àr sÄ enkelt! Det krÀver inga konkreta lösningsförslag eller om det gör det sÄ Àr det i alla fall enkelt fixat - om alla bara ville lyssna och förstÄ. I vilket fall sÄ finns det inte nÄgot personligt ansvar.
Men om vi nu tillsammans tÀnker efter sÄ hade vi inte haft nÄgon skolkris alls om lösningen hade varit sÄ enkel att den bara var svart eller vit. DÄ hade vi redan fixat till allt och alla andra.
Faktum kvarstÄr. Vill du förÀndra nÄgot sÄ börja med dig sjÀlv!


