2 april 2015

Flippa med Slate

Det är alltid kul att pröva något nytt. Den här gången såg jag en tweet om Adobe Slate. Sen förut finns appen Adobe Voice (som släpptes förra året) där du lätt kan göra en bildserie som du pratar till. Den här gången gäller det enkel text till bilder. Själv är jag förtjust i Adobe enda sedan jag började fotografera, så kalla mig gärna jävig i det här blogginlägget.

Det är en gratis app för iPad som du kan använda för att berätta en historia. Appen är hur enkel som helst att komma igång med (förutsatt att du har ett Adobe ID, vilket iofs inte är så svårt att skaf och det tar inte lång tid att kreera en ganska enkel historia. Du kan plocka in redan sparade bilder, eller ta nya i stunden. Det finns en del variationer på teckensnitt och hur du kan lägga in både bilder och text. Återigen på ett enkelt sätt. Även om appen är för iPad så kan din lilla bildhistoria ses med hjälp av både android och PC. Bildernas storlek kan också lätt ändras för att anpassas att visas på olika skärmar.

Jag gillar appen just för sin enkelhet. Både för att det går snabbt att göra en liten bildsekvens, men också för att formatet i sig inte lockar till långa utsvävningar i text, vilket passar flippat klassrum alldeles utmärkt. Dessutom går det att lägga in länkar som kan ta eleven/kollegan vidare till mer information, en hemsida, en blogg, ett frågeformulär eller något annat som vidgar perspektivet om det behövs. Men just det faktum är att något kan göras väldigt enkelt är en nyckel till att det faktiskt blir gjort.

Jag gjorde en enkel liten historia om -->  #skollunch som inte tog många minuter att göra. Som vanligt synd att det inte finns som app även för android, men vi får hoppas att det kommer snart.
Annars... Bara att sätta igång att bygga något!


0 kommentarer :

Skicka en kommentar