22 juli 2012

Flippandets olika sidor


46 minuters mycket intressant diskussion och information om hur olika lärare flippar klassrummet.

Vad är det som fungerar och vad är det som kan vara ett hinder? Kan flippande hjälpa elever ta ansvar för sitt individuella lärande även inför högre studier?
Några av de mest framstående föregångarna inom flippandet svarar på frågor i en panel under ISTE 2012.






1 kommentarer :

  1. Karin,

    Det är en bra diskussion om Flipped Classroom. Ett koncept som dessutom tror jag kommer att leda till att eleverna är bättre förberedda inför det som komma skall när de läser sedan på högre nivå. Det är dessutom som så att idag läser ca 1/3 av alla studenter online på våra högskolor och universitet så ur den aspekten är det också rätt att använda Flipped class känns det som.

    En av de saker som jag har börjat fundera lite på är hur Google:s Knowledge Graph som de har påbörjat arbetet med kommer att tas om hand i skolan och framförallt då hur det kommer påverka IKT-Pedagogiken och även då Flipped classroom konceptet. Jag har valt att inte skriva så mycket om detta ännu varken i min Facebook sida om IKT-Pedagogik, i Flippa Gruppen, på Twitter eller på min blogg då jag själv känner mig rätt osäker på vad det kommer innebära för skolan att vi är på väg från en informations till en kunskaps motor på Internet. Det känns som om att det här kan få stor betydelse, men det är svårt att sätta ord på detta ännu!

    http://www.youtube.com/watch?v=mmQl6VGvX-c

    Trevlig kväll,
    Fredrik (Valaret2010)

    SvaraRadera