Skolor
idag har byggt upp en struktur med hjälp av datorer och annan IT-utrustning
under en ganska lång tid. Hur vi ska integrera IKT i enlighet med Lgr 11 borde alltså
vara en bra bit på väg. Många lärare har mycket bättre IKT-kompetens nu än för flera
år sen. IKT används idag också i skolans administration och utvärdering, genom lärplattformar
och intranät.
Ändå är IKT inte riktigt integrerat
i den dagliga undervisningen, vilket är intressant eftersom Läroplanen är så tydlig
med att den ska vara det.
Många
lärare arbetar fortfarande utifrån att just de själva är i centrum och de kan
därför inte integrera de digitala verktygen i det dagliga arbetet på ett bra
sätt. Eller för att uttrycka mig lite annorlunda: Många lärare använder
fortfarande IT för att stödja eller komplettera gamla invanda undervisningsmetoder,
men de är likväl fast i det traditionella där läraren står i centrum. Ibland
används IKT för att stärka redan grundlagda kunskaper. PP-presentationer
och smartboards används som en lite mer avancerad OH-projektor eller
filmduk. Istället för att dela ut trycka blåstenciler läggs materialet in i datorn
för att eleverna ska ta del av det där. Allt det fungerar bra… för att stärka de
lärarstyrda kunskaperna.
Men den
viktiga frågan är om IKT på så sätt medför
en förändring i elevernas sätt att lära. Om inte läraren gör en
mental flipp
och reflekterar över sitt pedagogiska förhållningssätt till digitala verktyg så
används fortfaran de gamla metoderna för att undervisa med nya verktyg. Eller
än värre, dålig undervisning kan maskeras som bra pedagogik eftersom det sätts
under rubriken IKT. All undervisning blir inte bra endast för att man använder
sig av datorer och digitala verktyg och alla vet vi att det är kunskapsinlärning
som är den kärna vi är ute efter, inte undervisningen i sig.
Vi bygger gärna upp det tekniska, eftersom
det visar upp en modern fasad, men vad händer när vi ska knyta an till Läroplanen?
Det vi vill med IKT är att underlätta för eleverna att klara av kunskapsförmågorna.
Om vi har en annan plan än så kommer det inte att resultera i något vettigt.
Det ska vara Läroplanen som driver användandet av digitala verktyg, istället
för att vi försöker anpassa Läroplanen efter de digitala verktygen. På samma
sätt ska inte heller eleverna passa in i den teknik vi erbjuder utan även här
ska vi tänka tvärs om och hjälpa till så att tekniken anpassas till elevernas
behov. Fokus behöver vara på hur digitala verktyg kan förändra
kunskapsinlärningen.
Om IKT
inte är ett verktyg för att eleverna ska nå upp till kunskapskraven i Lgr 11
finns det inte heller någon anledning att vi ska använda oss av IKT. IKT är ett
sätt att uppnå Läroplanens mål genom att lättare kunna erbjuda en
inlärningsmiljö som utgår från eleven istället för läraren. IKT får inte
enbart bli en yttre förändring som egentligen inte förändrar lärandet och
undervisningen. Att det inte blir så är ett ansvar som skolledaren har.
Skolledarskap är viktig för att kunna genomföra IKT på ett
bra sätt. Hen bör ge visioner och mål, samt visa på utvecklingsinitiativ för
att åstadkomma pedagogiska förändringar. Även om vissa rektorer stödjer
IKT-användandet så har inte alla en vision och strategi för hur IKT ska
användas i undervisningen. En skolledare behöver ge stöd och resurser men hen måste
också ha en strategi och kunskap om IKT och de förändringar som det leder till.
Om det inte finns tillräcklig med
stöd och visioner från skolledaren kommer inte heller läraren vidare i sin
IKT-utveckling. För det mesta är det någon eller några få lärare som får bli
ansvariga för alla IKT-relaterade uppgifter. Dessa lärare måste få möjlighet
att utveckla sina pedagogiska tankar kring IKT utifrån Läroplanen med rektors
stöd istället för att man fastnar i utläggningar om vilken sorts avancerad
teknik som skolan ska investera i.
Men en bra IKT-användning kan inte heller
införas bara genom att en enda eller några enstaka lärare engagerar sig om vi ska
kunna förändra skolan i grunden. Där är skolledarens roll viktig för att
faktiskt ställa krav på lärarnas användning eller icke-användning av IKT i
under visningen. Skolan är jämförelsevis långsammare än vanliga företag när det
gäller att genomföra förändringar. Det är viktigt att skolledare blir mer
flexibla och beredda att genomföra snabba förändringar än vad som nu är fallet
i skolan.
Bra ledarskap behövs för att en
förändring enligt Läroplanen med hjälp av IKT ska kunna ske.
Vi lärare behöver också ta oss en
rejäl titt på hur vi ser på skolutveckling. Vi behöver ändra vårt sätt att
interagera, våra attityder mot nya undervisningssätt och cementerade övertygelser.
Vi behöver gå från att arbeta isolerade och tysta till att samarbeta, vara
öppna inför andra synsätt och att skapa nya inlärningssituationer tillsammans med
andra. Och då menar jag även i ett större perspektiv än bara på den egna
skolan. På så sätt kan också lärarna bli drivande inom skolutvecklingen och bli
deltagare i beslutsprocessen istället för att vara ”offer” för den
För att göra en kortfattad
sammanfattning så är en framgångsrik användningen av IKT beroende av att vi lutar
oss mot Lgr 11. Skolledarens roll är viktig för att leda och pressa på
skolutvecklingen inte bara med hjälp av teknisk utrustning. Slutligen så
behöver lärarna själva ta kommandot för att skifta fokus från lärarcentrerad
undervisningen till en undervisning på elevernas villkor. Framför allt kan vi
själva ta ett ansvar för att sluta vara längst ner på beslutsstegen och
istället bli de (som med hjälp av skolledarna) driver skolutvecklingen.