28 december 2013

A la frontiĂšre

Att stÄ vid grÀnsen. PÄ vÀg in i ett nytt spÀnnande kapitel. Beroende pÄ vilken bakgrundsinformation man har sÄ kan grÀnsen uppfattas pÄ olika sÀtt. En enkel frÄga kan bli vÀldigt krÄnglig och till och med bli omöjlig att svara pÄ om vi inte har all information. Det mÀrkligaste Àr dÄ att de som Àr experter pÄ just skolan Àr ocksÄ de som verkar fÄr ha minst Äsikter, dvs. vi som jobbar dÀr. Jag undrar ibland vilken tidning som blir först med att lÄta en lÀrare ha en stÄende spalt för att kommentera skolfrÄgor istÀllet för alla dessa "skolexperter"!

Vi talar ofta om nyÄret som en grÀns. Bokslut ska göras Ärets hÀndelser ska utredas. I skolan mÄste vi arbeta mer grÀnsöverskridande, eftersom lÀsÄret löper tvÀrs över en den administrativa grÀnsen. Det som gÀller i samhÀllet i övrigt gÀller inte för skolan. Samtidigt Àr just grÀnsdragningar i skolans vÀrld ett oerhört hett samtalsÀmne just nu. Jag undrar om det finns mÄnga i Sverige som inte vet att PISA gav vÄr skola underkÀnt. Ja jag skriver vÄr, för den berör oss alla. Alla vet, alla vill diskutera, mÄnga har den gyllene boken som ska lösa gÄtan om de försvunna kunskaperna hos eleverna. Det finns mÄnga att skylla pÄ. Gemensamt för de flesta Àr att skulden inte lÀggs i det egna boet.

David Eberhard Àr en av alla tyckare som vet hur vÄra skolelever ska kunna rÀta upp resultaten i PISA. Jag antar att han genom sin text vill ta strid för skolan, men hans artikel i Göteborgsposten gör mig bara ledsen. Det Àr det enkla receptet som tas fram Äter igen. SÀtt lÀraren med en pekpinne i katedern sÄ att hen kan peka ut den exakta och enda sanna riktningen Ät eleverna. Ger vi inte utrymme till onödigt dravel sÄ kommer PISA-resultaten skjuta i höjden. Alla ska vandra samma vÀg och om vi ska hinna trycka in sÄ mycket kunskap som möjligt sÄ ger det inte utrymme till nÄgon annan Àn lÀraren i klassrummet. För PISA verkar nu för tiden vara det enda som Àr avgörande för att kunna avlÀsa skolans kvalité. Oavsett om det rent praktiskt och med hÀnsyn till verkligheten Àr det bÀsta sÀtet att analysera och utvÀrdera det vÄra barn fÄr med sig ut i livet.
Men vÀgen till en skola som fungerar bÀttre och med en högre kunskaper hos eleverna handlar inte om att införa fler och fler förbud. Förbjud mobiltelefonerna och du tar bort ett redskap som för mÄnga elever Àr underlÀttande i undervisningen. LÄs klassrumsdörren och du tar bort möjligheten för flexibilitet för de elever som behöver det. De elever som klarar av komma i tid kommer att göra det om du stÀller det kravet utan att lÄsa dörren. FrÄgan Àr hur man förbÀttrar PISA-resultat genom att utestÀnga elever frÄn undervisningen. FrÄgan Àr hur de elever som behöver en viss marginal för sin ankomst ska förbÀttra PISA-resultat genom att fÄ Àn mindre undervisning. Fast tanken hos de som ivrar för lÄsta dörrar kanske Àr att de inte ska vara med vid mÀtningarna. TÀnker man efter sÄ vore det egentligen det bÀsta sÀttet för att förbÀttra resultaten i skolan. Vi skulle egentligen kunna strunta i att diskutera katederundervisningens vara eller icke vara. Genom att bara satsa pÄ (och sedan mÀta) de elever som klarar av att leka skola skulle vi fixa till det hÀr sÄ mycket snabbare. ErkÀnn att det vore sÄ mycket enklare.

Jag har aldrig haft nÄgra protester mot de grÀnsdragningar som jag har gjort i klassrummet (av vare sig elever eller förÀldrar), men samtidigt sÄ respekterar jag ocksÄ att alla elever inte fungerar pÄ ett och samma sÀtt. Min första regel Àr att alltid lyssna pÄ eleverna. Det innebÀr inte alltid att de fÄr som de vill. Men för mig Àr det viktigt att de vet att jag lyssnar och att jag ibland ocksÄ Àr villig att Àndra eller revidera mitt stÀllningstagande. Det betyder inte att jag tar bort kraven. Det betyder att jag lÀr kÀnna varje elev och pÄ sÄ sÀtt kan hjÀlpa var och en att klara av sitt bÀsta efter just sina förutsÀttningar.
Det handlar om att respektera och se varje elev, inte att tro att jag kan undervisa pĂ„ ett enda sĂ€tt.  Vi löser inte problemet genom att sĂ€tta upp fler och fler regler. Det gĂ„r att stĂ€lla krav och det gĂ„r att anpassa undervisningen pĂ„ ett sĂ€tt att alla elever kan hĂ€nga med och inte bara de som passar in i under titeln "den oförĂ€nderliga och oflexibla skolan".

David Eberhard  gör sken av att vilja ta stĂ€llning för lĂ€rarna och att hytta med nĂ€ven Ă„t förĂ€ldrarna, men i mina ögon vill Eberhard tillbaka till en undervisning som Ă€r bĂ„de omodern och ojĂ€mlik. Nej det Ă€r inte lĂ€rarnas fel - bara. Receptet blir bara sĂ„ tokigt om vi tror att vi kan förbĂ€ttra elevernas kunskaper om vi bara inför kateder- och kadaverdisciplin. Skolans ansvar Ă€r att ge alla elever möjligheten att lyckas i en skola som Ă€r vĂ€l i takt med utvecklingen i det övriga samhĂ€llet.
Precis sÄ som jag skrev i mitt förra inlÀgg sÄ Àr mitt ansvar att börja dÀr jag stÄr.

Jag hÄller sÄ vÀldigt mycket med Henrik Arnstad i hans reaktion pÄ Eberhards artikel:

"FörÀldrar, politiker och skolbyrÄkrater mÄste lyssna till lÀrarna för en gÄng skull. De vet vad som mÄste göras för att höja kvaliteten i skolan."



Och till sist tillbaka till den administrativa kalendergrÀns som vi stÄr vid nu.
Till er alla som lĂ€st Kilskrift under Ă„ret som gĂ„tt, till alla som 
jag har trÀffat i sociala forum eller i verkligheten...
Jag önskar er ett riktigt 


Det mesta av mina bilder lÀgger jag upp som CC-licensierade. Den hÀr har jag jobbat sÄ mycket med att jag vÀljer att behÄlla kopieringsrÀtten. Tack för att du respekterar det.
© @braneback

10 december 2013

FörlÄt det Àr mitt fel

Hej Jan!

Det börjar bli en vana det hĂ€r, för jag har faktiskt skrivit till dig förr. Inte för att jag tror att du har lĂ€st det, men Ă€ndĂ„... Jag förstĂ„r fullstĂ€ndigt om du inte hinner lĂ€sa alla lĂ€rarbloggar, Ă€ven om jag i mitt inre hoppas att du dĂ„ och dĂ„ Ă„tminstone tar dig tid att lĂ€sa nĂ„gon av alla de som finns.

Pisa 2013
Resultaten var inte roliga att lĂ€sa, Ă€ven om jag tycker att man kan diskutera vad Pisa egentligen visar. Jag har inte kommenterat Pisa pĂ„ min blogg hittills. Det Ă€r inte för att jag inte brytt mig. Mer egentligen för att jag har kĂ€nt mig sĂ„ nedtryckt. Inte av resultaten (jag vet att det lĂ„ter hemskt, men fortsĂ€tt att lĂ€sa) utan snarare av de reaktioner som de redovisade resultaten ledde till. Jag ville nĂ€mligen sjĂ€lvklart först lĂ€sa pĂ„ lite vad tidningar och bloggare skrev om Pisa. Jag ville framför allt ocksĂ„ veta vad du tyckte om resultaten. Jag tror inte att nĂ„gon blev glad över att se hur Sverige hade halkat ner pĂ„ listan. Det gĂ„r som sagt att diskutera vad de dĂ€r Pisa-reultaten visar, pĂ„ samma sĂ€tt som man kan diskutera vad nationella proven visar, men det Ă€r inte det som det hĂ€r ska handla om.

Jag tycker att man ska hÀmta in sÄ mycket information som man kan i en frÄga innan man uttrycker vad man sjÀlv tycker. Det Àr dÀrför jag lÀste sÄ mycket artiklar och lyssnade pÄ alla TV-inslag om Pisa. Jag önskar att jag inte hade gjort det. Det var redan trist att se hur vi hade rasat i listan, men det blev inte mycket roligare nÀr jag kÀnde hur bÄde du, media och mÄnga andra debattörer la hela skuldbördan i knÀt pÄ oss lÀrare. PÄ mig som lÀrare. Jag fÄr det ansvaret eftersom "alla vet ju hur dÄlig lÀrarutbildningen Àr" och "alla har vÀl haft en eller flera usla lÀrare". Och vi vet alla hur mycket bÀttre en lÀrarkÄr kan prestera ifall vi trycker ner dom lite till.
Jag skulle faktiskt kunna sÀga:
"Men det Àr sÄ mÄnga aktörer i debatten som vill hÀvda att det Àr mitt fel sÄ det har varit en pedagogisk uppgift att förklara."
För min vecka har ocksÄ varit tuff. Jag har en massa betyg som ska sÀttas pÄ eleverna just nu. FastÀn jag arbetar stÀndigt och jÀmt med formativ bedömning sÄ rÀcker ju tydligen inte det. SÄ istÀllet för att Àgna min tid Ät Ànnu bÀttre lektionsplaneringar sÄ har jag behövt vika vÀldigt mycket tid till betygen. FastÀn det snart Àr jul och fastÀn mina barn ocksÄ har aktiviteter som de vill att jag ska hinna med.

Alla lÀrare Àr kanske inte perfekta. Egentligen kan jag inte avgöra det eftersom jag inte har trÀffat Sveriges alla lÀrare. De jag har trÀffat Àr vÀldigt engagerade i sitt jobb och sina elever. Men det Àr klart. Jag har inte sett dom undervisa. SÄ det hade kunnat vara enkelt för mig att sÀga att det hÀr inte Àr mitt fel. Men jag sÀger förlÄt och accepterar att det Àr mitt fel.
Jag gör mitt absolut bÀsta i min lilla flygel av skolvÀrlden. Jag undervisar mina elever, jag bloggar och jag förelÀser om det jag tror pÄ. Jag ser till att fortbilda mig sjÀlv pÄ min egen bekostnad nÀr det gÀller bÄde fritid och pengar. Det Àr iofs ocksÄ sÄ lÀrarlyftet oftast fungerar, sÄ dÀr ligger jag helt i linje med din politik.
NÀr nu resultaten blev som de blev sÄ funderar jag ÀndÄ över hur jag kan göra för att arbeta mot Ànnu bÀttre resultat. Inte bara för mina egna elever, utan ocksÄ för andra lÀrare. Jag tar min del av ansvaret. Jag lÀgger det hÀr hos mig och funderar över hur jag kan arbeta för att hjÀlpa till för att förbÀttra skolresultaten. Jag ska i vilket fall försöka göra mitt allra bÀsta.
Du dÀremot Àr tydligen inte beredd att ta pÄ dig nÄgot ansvar alls.
Det ansvar man inte Àr beredd att Àga kan man inte heller förÀndra.
Lycka till med din bit!

Ps. Jag kan inte lĂ„sa min dörr till klassrummet pga. brandföreskrifterna. Är det ok om jag barrikaderar den med ett antal stolar och bord istĂ€llet? Är det bara elever jag ska hĂ„lla utanför, eller Ă€r det nĂ„got eller nĂ„gon annan jag ska sĂ€tta upp hinder mot?
Du kan fÄ ett lÀstips:
Hurra! Prestationsprinsen kommer för sent varje dag!




#kaosklass

TillĂ€gg 16 /3 2014 
Oredan ökar i klassrummen trots tuffare tag