10 juli 2014

Att blogga pedagogiskt

Jag får väldigt många frågor om skola. Dels när det handlar om flippat klassrum, men även om pedagogik och skolpolitik. Flera gånger har frågorna handlat om forskning och/eller om forskningsunderlag. Det finns ett flertal uppsatser, tidningsartiklar och radioprogram som jag har hjälpt till med angående fakta, reda ut begrepp och genom att bidra med kunskap och åsikter. Jag brukar svara alla (ledsen om du hamnat i spamfiltret, men jo jag svarar faktiskt alla). Anledningen till att jag svarar är först och främst för att jag tror på att en dialog för skolutvecklingen framåt. Skulle vi hålla en monolog så leder det enbart till obesvarade frågor. Sen kan det kan hända att det är klyschigt, men jag lär mig faktiskt minst lika mycket av att få vara del av den dialogen. Lika väl som att vi diskuterar skolfrågor i det utvidgade kollegiet på Twitter och Facebook så är ibland den enskilda dialogen eller gruppsamtalet viktig. Det kan också ske via exempelvis Skype eller hangouts. Även pedagogiska pubar och tweetups är viktiga, eftersom det sker en väldigt utvecklande dialog där.
Det finns ett undantag från det här med att svara på frågor. Det finns en fråga som jag inte riktigt har svarat på, även om jag har svarat.
Vad är det som gör en bra pedagogisk blogg?
Jag har funderat på det där. Om jag svarar så får jag en känsla av att jag är någon sorts Blondinbella och jag vet inte om jag är så förtjust i den jämförelsen. Inte för att det är något fel på henne eller hennes blogg (även om den inte är i min smak), utan jag tror nog att hon är smartare än många andra när det gäller både bloggande och affärer. Det är bara det att pedagogiska bloggar inte brukar innehålla "bloggtips". Sådant faller nog mer under tonårsbloggarnas sfär. Det gäller att få en blogg med så många läsare som möjligt. Helst ska man väl tjäna en rejäl hacka på det dessutom, så tipsen utgår lite ifrån det. Pedagogiska bloggar har ett annat syfte. Jag kan nog inte säga att jag har en ultimat strategi som jag kan delge, vilket har gjort att jag inte har kunnat svara på den där frågan så att jag varit riktigt nöjd själv. Men sommar ger en del extra tid för funderingar, så nu har jag tänkt igenom det hela och ska försöka ge min bild av vad som gör en bra pedagogisk blogg. Det är dels hur jag tänker själv när jag skriver, men också vad det är som gör mig själv intresserad av att läsa andras bloggar. Jag kommer att lämna självklara saker som stavningskontroll och styckeindelning därhän, för det kan väl vi lärare, eller hur? Det är heller inte en absolut bibel och det är alltid upp till dig själv hur du vill styra din blogg. Det här är, som sagt, hur jag tänker. Så...


  • Hitta din infallsvinkel.
    Om du vill få många läsare så kan det vara bra att hålla bloggen ganska stringent. Om du skriver både om pedagogik, bakning och din semester i Florida är risken att någon som intresserar sig för ett ämne inte blir en trogen läsare. Försök fundera ut vad det är som engagerar eller intresserar just dig inom skola. Skriv om det och håll dig till det. På min blogg skriver jag om digitalt lärande (ofta mer specifikt om flippat klassrum) och om skolutveckling (där även en dos av skolpolitik kommer in). Skapa hellre en blogg till om du vill skriva om flera saker. Det är lätt administrerat om du gör det under samma konto.
  • Välj ett bra bloggnamn.
    Bloggen kan heta en sak och sökadressen vara en annan. Bäst är ifall båda är samma. Det blir lättare att hitta dig då helt enkelt. En blogg som heter "Filiduttans superblogg" kan på sitt vis vara intressant, men kan samtidigt uppfattas som något oseriös. Om du väljer ett namn som nischar dig för hårt kan det vara svårt att få ut andra tankar på bloggen än de du först tänkt dig. Bloggens namn kopplar till vad du skriver om. Hade du döpt bloggen till "Hej Matematik" så hade du antagligen haft svårt att driva bloggen under samma namn idag om du vill föra fram modern pedagogik. Om du nu inte är ironisk förstås. Alla som gick i skolan under slutet av 1960- och början på 1970-talet förstår nog ypperligt väl vad jag menar.
    Min val av bloggnamnet Kilskrift är mer genomtänkt än vad du kanske tror. (Jag skrev lite om det i mitt första blogginlägg på den här bloggen.) Dels är det mitt intresse av historia som spelade in och dels blir det samtidigt en sorts påminnelse då vi behöver kunna se bakåt för att kunna se framåt. Sen har det också ett syfte att vara en länk till hur vi förmedlar saken till vår omvärld. Sumererna (bland annat) använde den teknik som var tillgänglig genom kilskrift och det är precis det som jag tycker att vi också ska göra. Jag är glad att jag inte valde ett bloggnamn med "flippat" inlagt. Det hade gjort mig mer låst tycker jag. Efter två år har bloggen fått sitt namn på kartan (om inte annat genom Ciseons pedagogiska bloggtopp) och även mitt twitternamn @braneback är kopplat till mitt eget namn på ett väldigt tydligt sätt.
  • Ha ett personligt anslag.
    Det är ingen idé att härma någon annan, även om det kan vara en bra början. Gör bloggen till din och skriv på det sätt som passar dig. Om du försöker lägga dig till med ett kryptiskt språk så kommer det inte bli trovärdigt om det inte är så du själv brukar prata eller förhålla dig. Själv skriver jag ganska rakt av det som rör sig i mitt huvud. När jag skriver ner mina tankar på bloggen så utvecklas de ofta vidare just pga att jag skriver ner det.
  • Egna åsikter.
    Själv tycker jag inte att det är särskilt roligt att läsa en blogg som bara listar länkar. Det kan vara till andras bloggar eller till artiklar. Det som intresserar mig är dina egna åsikter om ett område. Du funderar säkert över något när du läser andras tankar eller fakta. Skriv ner det. Se gärna till att det blir mer än en rad eller två. Det finns en del som använder bloggen till att spara goda idéer eller länkar för sin egen del och det är helt ok. Vill du få läsare är det en annan sak. Även om din blogg bara fungerar som portal för att ge tips om olika sidor eller bloggar så är det intressant att veta vad länken leder vidare till, så att läsaren inte måste klicka på länken för att få veta det.
  • Länkar!
    När du diskuterar någon annans tankar eller när du har åsikter om fakta som du har hittat så se till att länka dit. Det är inte säkert att läsaren vet vad du pratar om eftersom alla kanske inte har läst inlägget som du hänvisar till. Se också till att länken är inbäddad i din text. En länk som läggs in som textmassa ser både konstigt och ja... något oprofessionellt ut.
  • Skriv när du har något att säga.
    I Blondinbellas värld gäller att du ska skriva varje dag. Allra helst flera gånger om dagen. Själv skriver jag bara när jag har en tanke som jag vill formulera. Mest för mig själv, men i förlängningen har det blivit även för andra.  Om jag skulle skriva något varje dag så vet jag faktiskt inte vad jag skulle fylla bloggen med alla gånger. Inläggen dyker upp när tanken finns och det kan bli två dagar efter varandra eller med en vecka emellan. Jag tror faktiskt att jag en gång postat två inlägg samma dag, men det har bara hänt en gång. Det är också anledningen till att jag inte gillar #Blogg100 (du utmanar dig själv att lägga ut ett blogginlägg per dag i 100 dagar). Det kan vara en utmaning att skriva ett inlägg varje dag i 100 dagar, men för mig som läsare (min personliga åsikt) så blir läsarupplevelsen inte alltid vidare intressant. Vi har alla olika mål, men mina inlägg skulle bli väldigt urvattnade, korta och intetsägande om jag tvingade mig själv att skriva varje dag. Jag tror dessutom alltid att jag ska skriva något kort. Mitt sätt att skriva på blir dock alltid lite längre än jag trott. Kanske är det för att jag när jag väl skriver något känner att jag vill reda ut det ordentligt och inte lämna så många frågetecken till dig som läsare.
  • Skilj på eget tyckande och andras tyckande samt fakta.
    Här kommer källkritiken in. Vill du vara trovärdig i dina inlägg så måste du skilja på det här. Glöm inte att ge cred till den som skrivit något annat som du tycker är bra. (Eller dåligt för den delen.) Du gör det enklast genom att länka. Det gör det också lättare för den som läser att ta reda på mer för att sätta sig in i en fråga och förstå varför du tycker som du gör.
  • Skriver du privat eller för din skola?
    Det är skillnad att skriva som enskild pedagog och som representant för en skola. Skriver du i egen sak så behöver du inte på samma sätt ta hänsyn till din skolas profil, men du är också ansvarig för ditt tyckande, vilket kan få konsekvenser för dig och på din skola.
    Skriver du som representant för din skola eller kommun så är det ännu viktigare att ha koll på vilka regler som gäller och att du inte skriver som om ditt tyckande var samma sak som hela skolans. Då får du helt enkelt ibland lägga dina egna åsikter åt sidan för att kunna föra fram skolans pedagogik eller tänk. Ett bra exempel på representerande pedagogiska bloggar är förstelärarna i Svedala.
  • Läs andras bloggar. 
    Läs läs läs. Det är viktigt att ta del av andras bloggar dels för att få en övergripande koll på vad som rör sig i den pedagogiska bloggosfären, men dels också för att du kan få tips om hur du ska blogga och om vad. För att hitta massvis av pedagogiska bloggar så gör ett besök på Johan Falks söksida för pedagogiska bloggar eller Emil Janssons dokument över detsamma.
    Kommentera gärna när du ändå har läst ett blogginlägg. Det är alltid uppskattat att få kommentarer. Gärna mer än bara "Fin blogg!" eller "Läs min blogg!", vilket återigen tycks vara det vanligaste på tonårsbloggar. (Som du kanske förstått så har jag ett gäng tonåringar hemma själv och försöker som exemplarisk mor att "hänga med".) Syftet med din kommentar är att ge feedback, inte att lyfta dig själv. Är bloggen bra hjälper det bloggaren att få veta vad det är som är bra eller varför den är det. Det fungerar likadant med det som du inte gillar, men ofta är vi sämre på att ta emot kritik (även om den är konstruktiv). Tänk respektfullt när du kommenterar.
    Moderera din egen blogg så att du kan läsa kommentarerna först innan du lägger ut dom. Då kan du rensa bort spam eller rent elaka kommentarer om det skulle dyka upp några. Jag vet att jag sa att du skulle svara på allt, men att lägga ut eller svara på rent elaka kommentarer kan få dig att må dåligt, misströsta och i förlängningen sluta blogga. Se det istället som en tillfällig incident och gå vidare. (Självklart är det skillnad om du blir direkt trakasserad. Då bör du ta reda på IP-nummer, eftersom elaka kommentarer oftast är anonyma, och i värsta fall polisanmäla.) Jag har tack och lov inte fått några elaka kommentarer. 
  • Läs fakta.
    Det är bra att läsa på en hel del innan du skriver ner din åsikt. Det är synd att bli skriven på näsan för faktafel. Det kan gälla allt från faktiska siffror till att läsa in sig på ett ämne.
  • Läs igenom och ändra.
    Jag vet inte hur det är med dig, men själv skriver jag i ett enda flöde direkt in på bloggen. Andra skriver först i Word eller något annat textredigeringsverktyg och klistrar sen in det i bloggen istället. Oavsett hur du gör så är mitt tips att du läser igenom ditt blogginlägg efter ett antal minuter. (Inte på en gång alltså. Låt det vila ett tag först.) Jag brukar göra det flera gånger. Jag är så engagerad när jag skriver att fingrarna bara löper på och då missar jag lätt småsaker. Det kan bli meningar som inte riktigt hänger ihop eller klargör sammanhang och ibland länkar som har försvunnit. Läser du igenom efter en stund så kanske du hittar en eller annan tokighet som behöver rättas till. Det handlar inte om att skriva om hela stycken. Om någon har länkat till din blogg så kanske den personen plötsligt länkar till något helt annat än vad hen hade tänkt. Vill du lägga till något så är det oftast bättre att skriva klart och tydligt att det är ett just ett tillägg. Gärna med ett datum också om det sker en annan dag. Blev det helt tokigt så skriv hellre om helt i ett nytt inlägg. Kopiera över i ett textredigeringsverktyg (spara för säkerhets skull) och gör dina ändringar där. Sen upp med ett nytt inlägg (eventuellt med en förklaring om att texten är omredigerad).
    (Och ja - just det här stycket har jag både lagt till och ändrat.) 
  • Lär dig om ditt bloggverktyg. 
    Det spelar ingen större roll ifall du använder Blogger, Wordpress eller något annat bloggverktyg. (Även om en del tycker det.) Använd det du känner dig bekväm med. Det ska inte vara jobbigt att blogga pga att du inte förstår hur du ska göra när du skriver text, lägger in bilder eller länkar.
  • Tänk på layouten.
    Hur din blogg ser ut är viktigare än vad du tror. Det finns en hel del bakgrundsbilder och färdiga stilar att välja på i ett bloggverktyg, men lägger du in din egen bild så blir din blogg mer personlig. Tänk på vilka färger du använder och vilka bilder du lägger ut. Har du en pedagogisk blogg så måste inte din bild föreställa små barn som sitter i bänkrader, men det är svårt att koppla en bild på surikater till en text om matlagning om du inte har gjort en poäng av det i din text. Bilder sänder signaler. Även om du inte är medveten om det så kan dina bilder uppfattas felaktigt eller på ett sätt som inte gynnar din sak om du inte tänker igenom ditt bildval.
    Se till att bilden är licensierad enligt Creative Commons (eller fri att använda) om du hittar den på nätet. Om du använder din egen bild så kan det vara värt att lära sig ett fotoredigeringsprogram för att få till den rätt i storlek och stil. Det här gäller egentligen alla bilder du använder på bloggen.
    Tänk också igenom färger och teckensnitt. En blogg ska gärna ha en personlig stil/färg, men ändå vara lättläst. En vit blogg? Ja det är snyggt, men det är väldigt vanligt. Vill du sticka ut från mängden så tänk ett steg längre. Det är alltid bra om du som läsare känner igen dig när du hälsar på i någons blogg. Min blogg kanske är lite "kladdig", men den är min. :)
  • Svara på kommentarer.
    Jag svarar alltid på kommentarer på bloggen. Det känns respektfullt mot den som läser bloggen, även om det bara är för att tacka för kommentaren. Se all respons som positiv respons. Även om kommentaren är negativ så kan du lära dig något av det.
  • Facebook
    Om du lägger in dina inlägg i facebookgrupper... Lägg det i de grupper som det hör hemma i. Jag vet att folk i värsta fall lämnar en grupp ifall det läggs in blogginlägg där om precis vad som helst. Tänk då inte bara "Åh, en pedagogisk grupp!" Tänk på vad gruppen har för syfte. Vad diskuterar man in just den gruppen? Om du lägger ut länkar överallt så framstår det mer som du är ute efter egen berömmelse (det kanske du är) än att du vill bidra med något. Är man som jag med i flera grupper så känns det inte kul att samma inlägg finns i alla grupper oavsett vad gruppen eller inlägget handlar om. Är det en grupp för disksussioner om ipads så kanske ditt inlägg om skolgårdslekar passar bättre någon annanstans. (Finns inte gruppen så starta en. Det finns säkert flera som är intresserade av samma sak.) Om folk har sökt sig till en grupp för att diskutera bokstavsbarn så är det just det som de vill göra där. Kanske är gruppen för sociala medier istället det bästa stället att posta ditt blogginlägg. Om du inte kopplar det till gruppens syfte förstås, men i ärlighetens namn så gör du det bäst i blogginlägget och inte i den tråd du startar. Tänk på att du vill framstå som seriös (jag utgår från att det är så). Själv tycker jag inte att jag kan se ett inlägg som fullt seriöst om det postas i alla grupper eller i en grupp där det inte hör hemma. Jag postar inte ens själv alla mina egna blogginlägg i gruppen Flippa klassrummet på Facebook, fastän jag är gruppens administratör. Dessutom rensar jag bort de inlägg som inte hör hemma i flippagruppen. (Allt jag gör i flippagruppen syns inte, men jag önskar att fler gruppadministratörer ville göra samma sak som jag.)  Jag skriver alltid till personen som postat inlägget och förklarar varför det är bortplockat. Det brukar finnas stor förståelse för det. På så sätt har gruppen blivit väldigt uppskattad och fylld med bra diskussioner som håller sig till sakfrågan. Läs på gruppens "Om-sida" så att du vet vad gruppen handlar om.
  • Ett tillägg 15 juli
    Läs texten om att slänga ut elefanten.
    Sätt en bloggla på din blogg, så att det syns vem som bloggar. Visa att du är lärare och var stolt över det!
    Sen är det bara att köra!


Ja det var väl det jag tänkte på... just nu. 

2 kommentarer :

  1. Många och bra tips! Funderar även på min/vår blogg - Navets språkklass. Blev mer lr mindre "tvingad" att starta en. Väl igång tycker jag att det mest blev till glädje av olika anledningar. Bl a genom att få fundera på vad det är som man sysslar med och att kunna ge inspiration till andra. Där har mitt mål ofta varit att kunna ge lite ideer till dem som känner sig nya och lite osäkra. Det är så många som känner sig osäkra på undervisn av nyanlända. Först länkade jag inte till några grupper, kändes som om jag ville framhäva mig. Då länkade andra och jag såg responsen. Nu länkar jag mestadels med en liten förklaring. Det roliga är att det som jag själv inte tycker har så mkt "läromässigt" att ge kan vara det som uppskattas mkt av andra. Jag gillar när de bloggare som jag följer länkar i grupper o på twitter för då missar jag mindre. Håller dock med om att det ska vara i lämpl grupper. Har även fund på kommentarer. Skrev ett tag helst i bloggen, men ser att andra mest gör det på fb lr twitter och då gjorde jag lika... /Suzanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har bra tankar Suzanne. Ibland är det bra med milt tvång och det låter verkligen som att du har lärt dig en hel under resans gång. Jag känner igen det så väl!
      Jag tror att vi lärare behöver bli bättre på att visa vad vi tänker och hur vi resonerar. Är ganska övertygad om att det kan lyfta på status och kunskap om läraryrket. Har du läst mitt blogginlägg om elefanten Jante?
      Du hittar det här:
      http://kilskrift.blogspot.se/2013/03/slang-ut-elefanten.html
      (I kommentarer går det tyvärr inte att länka snyggt. ;) )

      Radera