12 oktober 2014

Vad gör vi med vår fortbildning?

Det kan kännas som om det är långt kvar till BETT ännu. Speciellt om du är lärare och vet hur mycket du behöver gå igenom med eleverna innan dess. Det är en ocean av ämnesområden och faktakunskaper som ska landa på ett så bra sätt som möjligt hos eleverna. Dessutom så finns det bedömningar, betyg och en oro inför Nationella proven som ska hinnas med.

De stora aktörerna har gått ut med sina program DIU, Atea, Lin Education, Media Center och SvD är alla arrangörer av resor till London i slutet av januari. (Läs gärna den där sista länken med viss källkritik och ett gnutta humor.) Fler än så är det som reser till BETT, det här var bara några exempel. Det bjuds på föreläsningar och skolbesök. En liten biljett till själva mässan brukar följa med. (Den är visserligen helt gratis om du fixar den själv, men det låter ju bra att lägga in den som en del av det paket som du köper.) Anmälningstiden för resorna brukar ligga innan den här terminen är slut. Alltså är det befogat att tänka till redan nu.

Följer du med på en organiserad resa till BETT så brukar du hinna med en snabb tur till själva mässan. Men den i sig brukar inte vara målet. Det är istället alla de föreläsningar som du får ta del av. För det mesta samma föreläsare som var med förra året och året dess för innan. Det behöver absolut inte vara något fel i det, särskilt inte eftersom det är ytterst kompetenta föreläsare, men lite intressant att betänka är det. När själva mässbesöket sedan hinns med så blir det dom timmar som möjligtvis finns frigjorda för det. Det är lite synd, för på de få timmarna får du ta del av det som råkar bjudas just då. Många brukar konstatera att resan till BETT var jättebra, men själva besöket på mässan var inte mycket att hurra för. etänk då just det faktum att du hamnar på mässan inte när du vill, utan när du ges td till det. Det finns en hel del bra föredrag på mässan. Själv har jag tex lyssnat på Jon Bergman och Aaron Sams två gånger bara på BETT. Sist var det kul att kunna slänga några extra ord efteråt eftersom jag då fått en utvidgad kontakt med Jon. Jag har också kunnat lyssna på många fler riktigt bra föreläsningar och dragningar ute på mässan. Planerar du lite och läser igenom programmet innan så kommer du hitta många guldkorn.
Missa inte det!

Ibland undrar jag om målet med själva resan istället är den fantastiska avslutningsmiddagen som ges. Det kanske det inte är, men bilder och tweets därifrån brukar ibland för all del visa upp ett sånt fokus. Och visst är minglandet i sig en del av BETT. Att knyta kontakter och träffa folk som du inte hade träffat annars.Frågan är om du låter det ske utanför de ordinarie cirklarna eller utanför det resesällskap som du åker med.

En del skolor ser till att många får åka till BETT. En del skolor låter ingen åka på BETT. Det handlar om ekonomi och om digitalt lärande ses som ett framtida behov eller inte. En del skolor eller huvudmän låter en och samma person åka.år efter år utan att det egentligen kommer övrig verksamhet till gagn. Kanske två om de slår på stort. Att skicka många till BETT behöver inte heller ge verksamheten ett dugg. Vem tackar nej till en gratis resa till London med mingel och fest? 

BETT-resan är en fortildningsmöjlighet. Du kan som resenär. skolledare eller huvudman välja hur den fortbildningen tas till vara. Det kan få väldigt bra effekter för verksamheten.Det kan också vara något som rinner ut i sanden. Jag frågar mig varför någon kan tycka att det är ok att så mycket fortbildningspengar blir till ingenting.Åtminstone varför det inte leder till praktisk uppföljning och/eller ett ansvarstagande för dom som reser.

Förra året skrev Edward Jensinger en hel del om hur Helsinborg tänkte kring konferenser av det här slaget. Före - Under - Efter samt Och nu då?
Mitt förslag är att du innan du rusar iväg och beställer plats på en resa faktiskt funderar igenom det han skrev. Vilka som åker till BETT (det kanske inte ska vara samma som förra året på ren rutin), på vilken resa (det kanske inte ska vara samma som förra året på ren rutin), varför ska resan göras och vad kräver du av de som åker för att det faktiskt ska ge verksamheten något? Det är viktiga frågor att besvara om du vill att pengarna ska gro till något mer.

Fler borde skicka folk till alla dessa konferenser. Att fråga sig vilken fortbildning som är relevant för just den egna verksamheten borde också vara självklart. Men för att det ska ge något så måste också de som går på fortbildning ge något vidare.
Ibland undrar jag om vi är för "vårdslösa" med fortbildning. Förberedelse, genomförande och uppföljning är viktigt om det ska ge något. Att få i uppdrag att ta tag i och redovisa de här tre delarna på ett konkret sätt är inte för mycket begärt och det måst väl ändå vara själva essensen av fortbildning...
Oavsett om du är lärare eller högt uppsatt IT-chef. Se till att planera in tid också för fortbildningens egentliga syfte. Får du inte, ger du inte eller tar du inte till vara på den tiden? Då kanske inte resan till BETT är något du ska ta på dig fastän det är roligt att åka till London och äta en god middag. Fråga redan innan vilken tid du kommer att få för att förbereda och implementera det du får ut av resan. t. Och om du är skolledare eller huvudman borde det vara självklart att ge den tiden både till dig själv, de andra som reser och även till de som den här gången får stanna hemma så att fortbildningen kommer fler till godo. 

Fortbildning är något positivt. Fortbildning idag är bra mycket bättre än den jag har genomlevt förr. Nu gäller det att vi tar den till vara på ett bra sätt också.

0 kommentarer :

Skicka en kommentar