9 februari 2012

Teknikrädsla

Det har varit full storm kring paddorna i skolan. Jag är naturligtvis inte den enda som skriver om det här. Det tragiska i det hela är väl hur snabbt många hoppar på en nyhet utan att egentligen stanna upp och tänka efter. Vad som är logiskt eller inte spelar ingen roll när det är lättare att uppröras över något. Kanske hade det varit bättre att läsa artikeln ordentligt eller ta reda på lite mer fakta innan man använder ord som misskrediterar pedagoger vars enda "fel" är att de vågar tänka lite framåt jämfört med andra.
Vad är egentligen tanken hos alla de som inte vill utöka möjligheterna för eleverna att ta in kunskap genom ny teknik? Jag tror att det mest bottnar i rädsla. Det man inte känner till fruktar man. Det man inte behärskar tar man avstånd ifrån. Sen gör man det enkelt genom att påstå att det är ett pedagogiskt missgrepp att utveckla IKT-lösningar. Trist.

Pekplattor, missförstånd och teknikrädsla

3 kommentarer :

  1. Jag arbetar på en skola som är i framkant när det kommer till IKT-lösningar. Dock finns det många pedagoger som inte använder våra fantastiska verktyg. Och precis som du skriver så finns det en rädsla, vilket jag tycker inte är pedagogernas fel (inte enbart iallafall) utan faktiskt de som introducerat tekniken här. Samma misstag görs om och om igen, vi får en massa teknik men ingen feedback och möjlighet till diskussioner om hur vi kan använda verktygen på bästa sätt! Det är minst lika viktigt som att verktygen finns här rent fysiskt.

    SvaraRadera
  2. Jag kan inte mer än hålla med dig till fullo. Ställer mig frågan "vad som är så farligt med teknik inom skola/förskola". Vi lever i i ett allt mer digitaliserat samhälle och vi inom skolan/förskolan måste hänga med och visa framfötterna. Det är vi som lägger grunden för det livslånga lärandet. Fram för fler "digitala pedagoger". Punkt.

    SvaraRadera
  3. Jag har precis varit på en studiedag om paddor och bibliotek. Då var det två stycken från ett dagis som talade om vad de gjort med paddorna, hur de använda dem för att lära barnen om att dela med sig, de får även höra engelska och lär sig ett nytt språk, barnen tar med sig vad de gör på paddan till den "vanliga" leken.
    Anledningen till att de fått paddor var ett chefen varit på en utbildningsdag och insåg vilket pedagogiskt verktyg det kan vara. Personalen var väl lite skeptisk först (de fick inte gå på en introduktionsdag) men när de väl började använda så tyckte de om den och har fortsatt att fundera på vad man kan ha den till.
    (Paddor på biblioteket fick jag dock ingen inspiration till på den dagen...)

    SvaraRadera