17 oktober 2012

Det flippade klassrummet ÄR...

I april i år gjorde jag en fri översättning av en lista som finns här: The Flipped Class: What it is and What it is Not
Det är enkelt sagt en lista som reder ut en del missförstånd kring det flippade klassrummet. Jag insåg ikväll att jag inte hade lagt ut den på min blogg. Så... varför inte göra det nu?!

Det du kan ha i som bakomliggande tanke är att läraren är och förblir det viktigaste elementet för lärande för eleverna. Att starta upp med flippade lektioner utan att ha en bakomliggande tanke och en ordentlig struktur på sina flippade lektioner blir inte hållbart.
Jag tror inte på att köpa in färdiga koncept som ger löften om att täcka in hela läroplanen i sina filmer (bara du betalar en summa för tjänsten). Jag är övertygad om att en lärare som flippar behöver vara i bättre kontakt med sina elevers lärande än så och måste kunna styra sin undervisning, sina flippningar och sina lektioner utifrån just de egna elevernas behov. Att låna in en film här eller där är en sak, men att låta någon annan bestämma hela innehållet (och dessutom lägga upp ett förbestämt sådant) i hur elevernas kunskaper ska uppnås är inte vettigt. Den flippande läraren behöver ha mer kontroll än så och behöver kunna styra nästa flipp utifrån hur den föregående mottogs av eleverna. Om man då har betalt för filmerna så blir genomgångarna (d.v.s. vilka flippar som läraren väljer att eleverna ska se) mer styrda av det "läromedel" man har köpt in än vad eleverna faktiskt behöver för att nå kunskapsförmågorna.
Nåväl. Här kommer det översatta texten:


Det flippade klassrummet är INTE:

• en synonym för online videos. När de flesta människor hör om de flippade klassrummet är allt de tänker på videos. Det är samspelet, meningsfullt lärande och aktiviteter som inträffar under klassrumstid som är viktigast.
• att ersätta lärare med videos.
• en online-kurs.
• elever som arbetar utan struktur.
• elever som tillbringar hela lektionen med att stirra på en datorskärm.
• elever som arbetar isolerat.



Det flippade klassrummet ÄR:


• ett sätt att öka samverkan och individuell tid mellan elever och lärare.
• en miljö där elever tar ansvar för och är medvetna om sitt eget lärande.
• ett klassrum där läraren är "guiden vid sidan" istället för "vise på scenen".
• en blandning av direkt instruktion och konstruktivt lärande.
• ett klassrum där eleverna som är frånvarande på grund av sjukdom eller ledighet, inte hamnar på efterkälken.
• en lektion eller genomgång där innehållet är sparat för att kunna granskas och förbättras.
• en klass där alla elever är engagerade i sitt lärande.
• en plats där alla elever kan få ett individuellt bemötande och hjälp.

2 kommentarer :

  1. Karin,

    Jag har läst vad du skrivit. Kan du förklara för mig vad du menar med "att ta ansvar för eget lärande"? Har aldrig riktigt förstått det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Beril!
      Ledsen att svaret dröjt lite.
      Vad jag menar är att eleverna "äger" sin kunskap. Att de vill lära sig mer och också ta ett ansvar för att lära sig. Om läraren är den som hela tiden "predikar" kunskapen så behöver inte eleven göra samma ansträngning för att lära sig innehållet utan egentligen bara producera det material som läraren vill se - de "rätta" svaren. Elever som kan ta ansvar för sitt eget lärande tar till sig kunskapen som han eller hon strukturerar upp själv (med hjälp av läraren) på ett djupare plan och tar inte bara till sig kunskaper som ska rabblas upp.

      Radera