18 januari 2013

Hej Jan Björklund!


Jag skriver till dig eftersom vi nog båda är oroliga för svenska lärares kompetens.
För visst är du väl medveten om att lärarnas kunskaper inom Informations och Kommunikations Teknik (IKT) inte riktigt håller måttet? Att Sveriges lärare (tillsammans med pensionärerna) är den grupp som är mest eftersatt när det gäller IT-kunskaper är ändå lite småtrist, tycker du inte det? Våra barn kan nog förväntas kunna använda sig av ett visst mått av digital kompetens när de blir äldre och vår uppgift som lärare är väl att förbereda dem inför framtiden? Eller har jag missuppfattat det hela tror du? Samtidigt är det ju också så viktigt att följa den nya läroplanen, Lgr11! I den står det en hel del om att lärarna ska ta hjälp av digitala verktyg i undervisningen. Men du vet det är inte så lätt att fixa till det där med att undervisa med hjälp av digital teknik om man inte är särskilt bekant med vare sig det rent tekniska eller pedagogiska.

Det är viktigt, har jag förstått, att den här nya läroplanen förankras hos lärarna. Många har tillbringat mycket tid med att förstå syfte och innehåll inom de olika ämnena. För att inte tala om det nya betygssystemet! Men det där som återkommer hela tiden om IT och digitala verktyg, det har det knappt pratats något alls om ute på skolorna. Jo jag vet att en del skolor har gjort det, men det är väl synd att lyfta goda exempel, eller? Jag undrar om det är så att vissa delar av läroplanen är viktigare än andra, eller om vi ska ta hänsyn till och arbeta efter hela läroplanen. För om det är det sistnämnda så tror jag att vi sitter lite illa till när det gäller IKT-pedagogik.

Du är en upptagen person med många mycket viktiga arbetsuppgifter att ta tag i. Det kan inte vara lätt att vara huvudansvarig för ett så misslyckat schabrak till undervisningsväsen som Sveriges. (Ja, du och jag vet förstås att skolan och lärarna egentligen är mycket bättre än den bild som tidningarna försöker måla upp.) Jag är i vilket fall väldigt mån om att få hjälpa dig genom att dela med mig av de kunskaper jag har inom IKT-pedagogik, för jag tänkte att det kanske kunde underlätta ditt jobb lite. Jag vill mest försäkra mig om ditt fortsätta intresse och stora engagemang för digitala verktyg och IKT-pedagogik. Jag inser svårigheterna du just nu upplever eftersom staten officiellt inte kan finansiera inköp av digitala verktyg till enskilda skolor eller att ditt departement inte kan starta egna IKT-pedagogiska kurser, hur mycket du än skulle vilja det, men just därför så skulle jag vilja hjälpa dig här ute i verkligheten så gott jag kan. (Även tomten behöver sina nissar.)

Det finns många engagerade och bra lärare. Tyvärr syns inte alla eftersom tidningarna så gärna skriver om det som misslyckas i skolan. (Och tur är väl det så att du får något att ta tag i och rätta till ideligen.) Flera av dem är väldigt kompetenta inom IKT-pedagogik och de kan sina digitala verktyg. De vill inget hellre än, precis som jag, få vara en del av att utbilda Sveriges lärare inom digitala verktyg och IKT-pedagogik. Men så har vi alla de där lärarna, rektorerna och politikerna som inte riktigt vill eller kan. De som tror att digitala verktyg tillför mer oreda än nytta. Hur ska vi göra med dem tycker du? Jag vet att du inte kan säga det rakt ut så att alla hör det, men vi är nog överrens om att det skulle behövas en svensk nationell IT-strategi för skolan. Något att luta sig emot och som skulle ge Sveriges kommuner och skolor en rejäl puff i ryggen åt rätt håll. Som du kanske minns så skaffade sig danskarna en sådan för ungefär ett och ett halvt år sen och vi kan väl komma över det där med Kristian Tyrann och tycka att danskarna faktiskt kan göra en del bra saker också. Staffanstorps kommun försökte hänga på (de bor ju inte så långt ifrån Danmark) men jag tror att ditt brev inte hade tillräckligt med frimärken, för ditt stöd till Staffanstorp kom inte fram i tid.
Vi som vill hjälpa till att införa IKT-pedagogik och digitala verktyg i skolan försöker arbeta för det så gott vi kan, men ibland känns det helt enkelt som att vi skulle behöva ditt stöd lite mer öppet än det som hittills har varit fallet.

Jag kommer att föreläsa om hur jag arbetar med IKT-pedagogik på Mellanstadiekonferensen i Stockholm den 12:e april. (Konferensen görs också i Göteborg en vecka senare om det är en tid och plats som passar dig bättre.) Kom förbi och lyssna då om du har möjlighet. Där pratar också andra bra föreläsare och då kan du få se hur smidigt IKT kan samexistera med både bedömning, specialpedagogik och kunskapsinlärning. Vi kanske kan ta en fika och prata om mitt flippade klassrum och de reflektioner som du har gjort och de insikter du fått när du lyssnat på min föreläsning.
Följ också gärna min blogg Kilskrift, om du inte redan har hittat den.

Hör av dig så hittar vi på något tillsammans!
//Karin Brånebäck


Ps Om du har börjat twittra och glömt att tala om det för mig så hittar du mig som @braneback Det kunde vara kul att byta några tweets då och då.



4 kommentarer :

  1. Underbart Karin! Hoppas Janne tar inbjudan!

    SvaraRadera
  2. Han verkar mest be sina medarbetare ta hand om det här, så kanske dyker det upp någon som rabblar upp mantran på löpande band utan faktiskt lyssna och stanna upp och tänka lite själv.
    Bland det viktigaste jag gör i min undervisning är att jag -lyssnar- på mina elever! Jag försöker förstå hur de tänker och resonerar på ett sätt som gör att vi tillsammans känner att vi går framåt. Jag önskar att Jan Björklund kunde göra på liknande sätt.

    SvaraRadera
  3. Så helt fantastiskt bra skrivet!

    Får du kontakt med vår käre minister så be honom cirkla in mig på G+. Hälsa att jag lovar att cirkla tillbaks och kanske ta en hangout med honom :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Freddy!
      Om han ringer så ska jag absolut hälsa honom det. :)

      Radera