22 december 2014

Varför och till vem ger du läxor?

Det tycks ligga prestige i läxor. Ibland känns det som att lärare kämpar för att få ihop bra resonemang och anledningar till varför de ger sina elever läxor. Bara det faktum att många lärare anser att de måste motivera varför de ger läxor tyder på att något är galet. Ibland tror jag att de gamla vanliga argumenten tas till för att de är klassiska och odiskutabla.
Det är bra med repetitionsläxor.
och
De behöver öva sig inför högstadiet.

Men är de argumenten tillräckliga? För ibland vet jag inte om argumenten är genuina eller om de är "ursäkter". Visst kan repetitionsläxor vara bra, men är du alldeles säker på att det måste repeteras och att det måste göras hemma? Finns det något annat sätt att lösa det på?

Efter att ha lyssnat på Studio Ett idag om Föräldrar som gör sina barns läxor blir jag än mer bekymrad. Jag känner igen det jag hör. Det jag ibland ger upp och inte orkar diskutera med kollegor. Läxornas vara eller inte vara. Det som Studio Ett tar upp sticker hål på det senare argumentet ovan om varför elever ska ha läxor. För om vi ger läxor som föräldrarna tar över så tränar vi alltså eleverna redan i de lägre åldrarna att bära hem läxor som föräldrarna känner att de behöver göra för att hjälpa sitt barn. Det blir verkligen fel.

Vi kräver mycket av våra elever när det gäller läxor. Indirekt kräver vi mycket även av elevernas föräldrar. Vi kräver att de ska tillbringa mycket tid tillsammans med sitt barn för att klara läxorna. Det har jag hört förklaras (från lärarhåll) är bra kvalitetstid. Om jag får välja vill jag nog hellre gå på museum, se en film på bio eller göra en skogsutflykt med mina barn. Framför allt vill jag kunna välja vad som är kvalitetstid själv. Vi kräver att de ska klara av att lära ut utan att hjälpa. Vi kräver att föräldrar ska veta exakt var gränsen går mellan att hjälpa och att göra för mycket. Föräldrar är (oftast) inte pedagoger. Det är inte deras jobb att göra lärarens jobb. Hemma är jag först och främst mamma. även om jag försöker få in bra argument för att mina tankar är bra och att mina barn borde lyssna på mig, för jag är ju trots allt lärare. Dom går inte på den. 

De elever som kämpar hela dagarna för att få ihop sina arbeten under skoldagen är också de elever vi kräver mest av hemma. En del elever klarar det också. Precis som sina föräldrar. Men de elever som inte gör det. De kan vi tydligen offra, för läxor är så bra för de flesta. Har jag hört många lärare säga. Jag antar att de för statistik just över sina egna elevers nytta av läxorna. Men jag tycker att om ett enda barn faktiskt - ja faktiskt - inte mår särskilt bra av läxor, då är det ett barn för mycket. Om läxorna görs av föräldrar, var ligger lärandet för barnet då? Var det verkligen så läraren hade tänkt sig lärandet? Kanske vore det vettigt att läraren tänkte om lite angående sina läxor. 

Läxor kan absolut ge ett mervärde, men hur många gör verkligen det och hur många går på ren slentrian? Skapa möjlighet till läxläsningstid på skolan och det är ett klart steg framåt, om vi nu nödvändigtvis måste ge eleverna läxor. Hur många lärare klagar inte på att tiden är knapp. Ändå ska fyra läxor ut varje vecka. Fyra läxor ska in varje vecka. Fyra läxor ska ges tillbaka till eleverna varje vecka. Inklusive allt arbete som finns där emellan. Är det verkligen något som ger ett mervärde till eleverna? Varje gång!

På något sätt tycks en riktigt bra skola vara synonymt med ordet läxa. Nej förresten, sätt det ordet i plural - läxor. Ju fler desto bättre. I 4:e klass är det inte ovanligt med fyra läxor i veckan. Jag undrar hur genomtänkta de läxorna är. Hur många av dom som är förankrade i den dagliga undervisningen, som plockar upp det som eleverna arbetar med på dagarna i skolan, som eleverna förstår syftet med, som de kan arbeta självständigt med hemma och som du som lärare följer upp och ger en bra formativ feedback på. Hur många sådana läxor ges till eleverna varje vecka?
Hur många läxor ges för att
Vi har läxor på den här skolan.
Föräldrarna vill att vi ger läxor.
Jag har alltid gett läxor.

Jag har hört många fler ogenomtänkta argument än så och den verkligt viktiga frågan är egentligen:
Vågar du som lärare ifrågasätta dina egna läxor? 


Läs gärna också mitt blogginlägg om Skolverkets skrift Läxor i praktiken

0 kommentarer :

Skicka en kommentar