5 juni 2016

Att byta skola

Flyttlärare kallas en yrkesart som företar årsvisa förflyttningar, så kallat jobbyte, mellan olika skolområden. En lärare som däremot inte flyttar kallas stannlärare. En majoritet av Sveriges alla lärare flyttar någon gång under sin yrkeskarriär. De som varken beter sig som typiska flyttlärare kallas stagnerade lönelärare.


Förhoppningsvis har du redan gissat att det jag skrivit ovan är mest kopierat (från Wikipedia) och därutöver lite påhittat. Ändå kan jag inte låta bli att tycka att vi lärare har ganska stora likheter med flyttfåglar.
Faktum är att vi lärare till absolut största delen flyttar under en mycket begränsad period. Det börjar lite smått i april/maj med att någon enstaka frigör en plats på en skola. Kanske är det någon som gett upp läraryrket, någon som följer med sin fru som fått ett toppjobb utomlands eller också en lärare som av en eller annan anledning flyr hals över huvudet från en skola. Man kan fly ifrån föräldrar som träder över alla gränser och man kan fly från kolleger som man inte kan arbeta med av olika anledningar. Det kan också hända att en lärare blir uppsagd mitt under ett läsår efter att det har upptäckts att hen skaffat sig en lärarlegitimation genom klipp-och-klistra-metoden och photoshop. Jag känner till två såna lärare. (Hej på er, jag vet att åtminstone en av er läser min blogg.) Det i sig är ett sorgligt faktum, men det frigör även en plats som någon annan (som är mer noga med att inte ljuga om sina meriter) kan flytta till. Det är väl extra intressant om det är en försterlärartjänst som blir ledig.


Det finns massor av skäl att byta jobb när du är lärare, men det sker som sagt under en ganska begränsad period av året för det mesta. Maj till augusti är den mest intensiva perioden på hela flyttkalaset. Det börjar, som sagt var, med någon enstaka som drar upp sina lärarpålar, sen följer mer eller mindre ett skred av lediga lärartjänster och lärare som hoppar från det ena till det andra jobbet. Skolor som tror att de har att en lärare på kroken kan lika gärna snopet få konstatera att läraren de hoppades på valde ett annat jobberbjudande. För just så ser det ut just nu. Det saknas lärare och det saknas lärare med rätt kompetens i många fall. Det blir allt mer tydligt för varje år kan jag tycka.


Så vad ska en skola göra för att fånga en lärare, kanske t.o.m. en riktigt bra lärare? Jag skulle tro att det till stor del beror på varför en lärare väljer att avsluta sin tjänst på en skola. En del gillar inte rektorn, andra känner att de inte får utvecklas, somliga känner att rektorn kräver för mycket av dom och ytterligare några ser det som ett utmärkt sätt att öka på lönen lite mer rejält. Det senare är ofta det enda sättet att få upp lönen till en vettig nivå. Så som jag ser det så har nyutexaminerade lärare inte särskilt dålig lön. Det är snarare pinsamt att lärare runt 60+ tjänar lika mycket (lite) eller t.o.m. sämre. Jag vet inte säkert, men jag kan tro att om man inte har alltför många år kvar till pensionen kanske man inte heller är lika benägen att flytta. Sen har vi det privilegium som finns för oss lärare som arbetar i eller i närheten av Stockholm. Här finns massor av huvudmän att välja bland och att byta kommun behöver inte innebära att resvägen blir så enormt mycket längre. Den fördelen har inte lärare som bor i våra kommuner med färre skolor och längre mellan kommungränserna. 
Oavsett så borde huvudmännen inse att lönen, eller kanske snarare bristen av en vettig lön, spelar en stor roll för om lärare ska stanna kvar eller ifall de väljer att byta arbetsgivare. Om du är läkare, ingenjör eller ekonom så kanske det låter konstigt, men får oss lärare är det en krass verklighet att erfarenhet inte nödvändigtvis betyder ett antal flera tusenlappar på fickan varje månad vid en lönerevision. Istället är vi glada om vi befinner oss i den övre delen av de procent som delas ut. Med en låg lön från början blir det snarare hundralappar vi pratar om. De nyutexaminerade (som jag inte på något sätt missunnar en bra ingångslön) springer enkelt om erfarna och kunniga lärare i löneligan. Lärare måste ta egna initiativ för att höja sin lön genom att t.ex. byta huvudman. Bättre är ifall huvudmän inser att det kostar att få bra och erfarna lärare till skola och därutöver dessutom behålla dom.

Men man får inte glömma att det även kräver ett visst mod att byta skola. Ibland mindre och ibland lite mer. Det är som att hoppa rakt ut från en sommarbrygga. Vattnet kan vara iskallt, vilket iofs kan vara uppfriskande, men det kan också vara varmt och behagligt. Varmt är inte med säkerhet bra, i värsta fall kan man t.o.m. somna, invaggad i beklaglig kvalmig bekvämlighet. Vilken temperatur vattnet känns att ha vet man inte helt säkert förrän man har plumsat i. Just nu pågår flyttkarusellen som värst. Förhoppningsvis landar vi alla bra eller också så ser vi till att vara en del av det som blir bra.

Jag är en av dom som byter skola i höst. Jag känner mig extra privilegierad eftersom jag ombads söka tjänsten. Lite av en "headhunt" med andra ord (och det borde det finnas mer av). Jag byter av två skäl kan man egentligen säga. Jag söker ifrån - och jag söker till.
Jag söker inte ifrån en dålig skolledning eller dålig lön. Det finns andra anledningar, men det vill jag inte gå in på här. Det jag söker till är en nybyggd skola utan korridorer och med en-till-en i undervisningen. En skola som vill tänka längre än enbart till själva inköpet av digitala verktyg. En skola som anser att den pedagogiska biten är det viktigaste, men att IKT är en självklar del därav. En skola som har idéer och pedagogiska tankar som utgår från pedagogik och digital pedagogik och som vill hitta lösningar för hur det ska fungera på bästa sätt. Ibland behöver man gå sin egen väg, utan att tappa fokus på vare sig Läroplan eller elevernas lärande.


Skolan heter Brinkskolan och ligger i Täby. (Det är den skolan som syns på bilderna här.) Kanske är det bäst att påpeka att det är en kommunal skola också, med tanke på hur många friskolor den kommunen har. Jag hoppas att mitt bloggande ska komma igång igen nu när jag byter skola. Det finns flera skäl till varför mitt bloggande har legat nere. Jag kan nog med ganska stor säkerhet säga att det är ungefär samma anledningar till varför jag byter skola. Jag kommer självklart att sakna mina elever framför allt. Vi har delat mycket under de två år som jag har haft klassen. Samtidigt känner jag redan nu mig mer fylld av energi. Det är en hel del saker som förhoppningsvis kommer att falla på plats i höst.
Jag tänker tjuvstarta med mina tankar redan nu.



0 kommentarer :

Skicka en kommentar