16 mars 2014

#Flippkon14

Jag har funderat på det en längre tid.  Jag har ingen plan alls. Jag bara känner att det måste bli av. Ibland måst man blunda och hoppa.
För ett tag sen la jag ut en enkät för att se om det fanns ett intresse för en flippad konferens i Sverige. Att säga att den skulle motsvara Flipcon i USA är väl att ta i, men jag har ingen bättre liknelse. Möjligtvis så skulle det vara att jag sett hur SSWC har växt från ett litet enkelt initiativ. Jag menar inte att jag tror att en svensk flippad konferens skulle få samma dimensioner, utan mer att det visar att det faktiskt går att skapa något utan några större resurser.

Jag har i alla fall tittat igenom resultatet av min enkät. Det är väldigt många som har svarat på den. Stort tack för det! I och med att det finns flippare över hela Sverige och att alla har lite olika idéer om ifall sånt här ska ingå i en "normal vardag" eller inte så spretar tankarna och tyckandet lite. Alltså tar jag tag i saken på det sätt som jag har i och med att jag har förmånen av att vara initiativtagare.
Alltså har jag beslutat så här



Som du ser så är stavningen något annorlunda mot den amerikanska varianten. Dels för att skilja oss med hashtaggen, men även för att göra det till en svensk begivenhet i allmänhet. Därmed inte sagt att jag inte välkomnar lärare från andra länder. Tanken är att lärare ska få möjlighet att dela med sig av varandras erfarenheter och kunskap inom flippat genom att träffas i en vacker omgivning. Jag har en hel del tankar utöver det här, men jag kan inte lova tex. en lokal eller boende i nuläget. Men Vaxholm är vackert - det fixar sig. Jag kommer att göra en informationsflik här på bloggen så att den inte försvinner ur flödet. Det viktiga är att du bokar datumet, så återkommer jag med mer information senare.

Sprid och ge mig gärna feedback!



18 kommentarer :

  1. Jätteroligt Karin!
    Säg till om du behöver stöd/hjälp med det praktiska! Kul att du tänker köra i Vaxholm.
    Gunilla Malmberg Norrbergsskolan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att hitta en optimal plats. Vaxholm behövde något. Jag är inte jävig alls. ;)

      Radera
  2. Superkul! Datum passar bra tror jag. Har son som tar studenten den 13 så jag kan ju hämta honom tidig morgon och sedan ta morgontåget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Min dotter tar studenten 12 juni och så är det sista jobbhelgen" för de flesta. Kändes som det rätta alternativet.

      Radera
  3. Vilket härligt initiativ Karin! Går kanske att få ihop något med Flippklipp? Jag antecknar datumet.

    SvaraRadera
  4. Jag ska genast blinka med ögonen för chefen! Har varit i Vaxholm en gång tidigare och det är slående pittoreskt där!

    SvaraRadera
  5. Datumet antecknat

    SvaraRadera
  6. Låter roligt! Noterar datumen.

    SvaraRadera
  7. Antecknat - härligt initiativ!

    SvaraRadera
  8. En stilla undran från en riktig nybörjare som än så länge bara lånat flippar (än så länge!). Får man vara med? Även om man inte har just något att tillföra förutom en massa frågor? Även om deltagandet antagligen bara innebär stora ögon och parabolöron?

    SvaraRadera
  9. Säger som Marie, jag vill gärna komma men jag är ännu på en väldigt nybörjarnivå. Vill inspireras :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mötet är minst lika viktigt och roligt. Dessutom så kan vi aldrig i förväg veta vem som inspirerar vem. :)
      Välkommen!

      Radera