22 mars 2014

Hönan eller ägget

Pernilla Alm bad om tre meningar som skulle kunna definiera flippat klassrum. Tre meningar. Jag som kan prata om det här länge som helst. Mina tre meningar blev till slut:

Flippat klassrum är en undervisningsmodell som innebär att eleverna ges möjlighet att förbereda sig inför lektionstillfället med hjälp av digital teknik. Det kan göras hemma eller i skolan och det går att använda olika digitala verktyg som passar för syftet med flippen. En stor del av det flippade klassrummet är den mentala fllippen som innebär att läraren omdefinierar sitt sätta att arbeta med, reflektera kring och rent konkret undervisa.

För mig är IKT-pedaogik det sätt som man undervisar på med hjälp av digitala verktyg och kommunikation mellan människor. Det flippade klassrummet är en modell som gör att ett sådant arbetssätt underlättas eftersom du först och främst behöver ett tankesätt som du kan bygga din undervisning på. Jag tror inte att man kan kasta in en massa datorer och lärplattor i ett klassrum, säga till läraren att börja använda dom och sen tro att allt ska fungera per automatik. Jag tror inte heller att det är vettigt att man går efter devisen "Jamen det ordnar sig. Vi kan ju inget göra utan att ha verktyg så vi kommer att få ordning på det där, bara vi får datorer till alla elever."

Det sättet att resonera tycker jag är ett ganska dyrt sätt att experimentera med skolan. Jag förstår verkligen att en dator per elev underlättar för en lärare. Men frågan är hur det underlättar. Visst är det skönt att slippa boka datorerna från vagnen eller låta eleverna slippa slåss om den enda datorn som står i klassrummet. Mitt problem är bara att jag inte nöjer mig med det. Vi fortsätter att i alldeles för hög grad enbart använda datorerna som skrivmaskiner eller faktasökare. Ändå känner jag till ganska få elever som inte klarar att skriva med penna och papper och som klarar att faktasöka på ett effektivt sätt på Internet. Ändå är det den största anledningen till varför vi vill ha datorer till våra elever. Vi lärare behöver lära oss själva först hur vi bäst undervisar med datorer. Det handlar om att känna till vilka resurser som finns och hur man bäst använder det tillsammans med sina elever. Grunden hos lärarna måste byggas först innan vi lägger pengar på tekniken. Är det värt det att låta datorerna stå eller användas som skrivmaskiner medan vi väntar på att lärarna tar till sig (och kanske försöker acceptera) nya undervisningsmetoder? Jag tycker inte det.

Just bland annat vad det flippade klassrummet faktiskt är diskuterade jag med Jon Bergmann när jag träffade honom här i Sverige i höstas. Både jag och Jon är överens om att det inte finns en specifik metod för det flippade klassrummet. Det är snarare viktigt att poängtera att det är en modell och inte en metod. Det innebär en ganska stor frihet i hur man rent praktiskt organiserar sin flippade undervisning. Läxor som görs hemma är inte ett måste för att klassrummet ska vara flippat. Att flippa med hjälp av film är inte heller ett måste. För många elever kan snarare omväxlingen mellan olika inlärningssätt vara väldigt viktig. Tyvärr så har synen på det flippade klassrummet som enbart läxa hemma och i form av film spridits och fått ett allt för stor fäste med hjälp av bland annat media som blivit fascinerade just av den formen.

På samma sätt som du  behöver  förstå hur det flippade klassrummet fungerar och hur det kan användas i det egna klassrummet innan man kastar sig ut i ett experiment som inte kommer att flyga. Bygg från grunden. Pröva smått och bygg på det. Våra skolor och elever är inte till att experimentera med. Vi skulle aldrig lära ut hypotenusan innan eleverna behärskar addition. Vi ska inte göra jätteinvesteringar i datorer innan vi vet hur vi ska undervisa med hjälp av digitala verktyg. Vi behöver lära lärare´om undervisningsmodeller och metoder med hjälp av digitala verktyg innan vi sätter en dator i händerna på Sveriges alla elever.Den mentala flippen är svaret på gåtan om hönan eller ägget. Hela skolsverige behöver göra en mental flipp.

Det arbetet måste börja nu!




2 kommentarer :

  1. Karin, det är så befriande att läsa dina inlägg om det flippade klassrummet och inse att man inte behöver gå all-in! Att det är tänket kring elevernas utveckling som är det viktiga och inte bara det tekniska hantverket. Jag har börjat prova mig fram i det lilla och känner att det här är rätt. Tack för din peppning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv och härligt att höra. Berätta gärna hur det går i fortsättningen också. :)

      Radera