17 april 2013

Doug Belshaw @ #SETT2013

Jag har på morgonen lyssnat på Doug Belshaw som berättade om Open Badges. Det är ett system för att knyta samman formellt och informellt lärande uppbyggt av Mozilla.
Det är en intressant tanke att kunna se även det informella lärandet och att göra det till synliga meriter.Vilka förmågor plockar vi på oss genom livet som vi inte har möjlighet att visa upp i ett sammanhang då de faktiskt kanske vore mer relevanta än de formella kunskaperna?  Eller i de fall då informell kunskap kompletterar det formella?
Det får mig att tänka på Lgr11 och hur vi arbetar utefter den.
Hur har vi valt att kategorisera kunskap i skolan utifrån Lgr11 jämfört med vad som kanske är relevant i en framtid som vi inte vet något om. Dum fråga kanske, eftersom det inte riktigt går att svara på den. Men jag väljer att fundera och problematisera i alla fall. Är det sen överhuvud taget möjligt att samla de framtida relevanta kunskaperna i matriser som är konstruerade efter ett antal hundra sidor i en bok. En bok vars innehåll har bestämts av en grupp människor som inte mer än du och jag kan se in i framtiden och i en värld som blir allt mindre. En värld där det kanske det finns ett behov av bättre möjlighet att jämföra kunskap.



Mozilla förklarar själva hur Open Badges fungerar så här:

"Learning today happens everywhere but it’s often difficult to get recognition for skills and achievements gained outside of school. Mozilla’s Open Badges project is working to solve that problem, making it easy for any organisation or learning community to issue, earn and display badges across the web. The result: recognising 21st century skills, unlocking career and educational opportunities, and helping learners everywhere level up in their life and work."


Lärande sker överallt oberoende ur tid och rum.
Open Badges är ett sätt att synliggöra kunskaper och kompetenser gränsöverskridande och lättillgängligt  genom att använda en öppen källkod. Open Badges gör det informella lärandet mer intresant, eftersom det ger ett konkreta resultat - oavsett om det är att bemästra en färdighet, som utför en specifik uppgift, om du deltar i ett evenemang eller har klarat av en viss utbildning. Det kan dessutom ge information om värdefull kompetens som i vanliga fall annars skulle gå obemärkt förbi.
Open Badges möjliggör att vi kan överföra olika skicklighetsgrader på ett sätt som inte låser fast oss i gamla strukturer och värderingssystem som inte är jämförbara med andra dylika. De formella "betygen" eller examina skulle också kunna bli mer jämförbara på en global nivå eftersom kunskaperna ligger inbakade i den  som är inbyggda i Open Badges.

Open Badges ligger fortfarande i en uppstartsfas. Men det finns redan organisationer och utbildningar som utfärdar Open Badges, så även om det inte är allt för spritt än är det bara att börja samla dina märken. Med största sannolikhet så kommer allt fler människor aktivt börja använda Open Badges, och det i sig ger systemet fler möjligheter och större tillgänglighet.


<--- Här är mitt första märke.

Om du vill samla Open Badges så behöver du skaffa en ryggsäck (backpack) till dina märken. Du kan skaffa en här.



Mozilla Open Badges på Wikipedia.

För dig som är intresserad finns mer om Open Badges i form av ett Webinar som ligger på ca en timme i filmen nedan.




Och just nu har jag sällskap i Bloggers Corner av en fotograferande Kristina Alexandersson, en tecknande Max Entin och en glad och positiv samt twittrande Ylva Pettersson.

6 kommentarer :

  1. Inte alls en dum fråga Karin - snarast en ytterst relevant & välbehövlig fråga, för nog måste vi fundera över vad det eg är för innehåll vi fyller skolgången med?

    Vem förutser på bästa sätt vad framtiden bär i sitt sköte och vilka egenskaper, kunskaper och förmågor man som individ behöver för att kunna vara sitt allra bästa jag, i en värld som vi har svårt att ens föreställa oss?

    Och hur skapar vi system som är så flexibla att de är föränderliga utifrån den feedback och feedforward som borde (!!) komma från elever, personal, samhälla, arbetsmarknad, sjukvård etc?

    Spännande tankar att fundera över, tycker jag!
    /Helena, initiativtagare till #skolvåren som definitivt handlar om just denna typ av övergripande frågeställningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är väldigt spännande. Lätt att bli barnsligt förtjust i att samla märken.

      Radera
  2. Jag var också och lyssnade en stund (så länge Nea gillade läget) och gillar också tanken med att man på något sätt kan visa vad man kan och har lärt sig, oavsett var lärandet än må ha skett någonstans. Instämmer absolut med Helenas kommentar att vi måste fundera över vilket innehåll vi fyller det framtida släktets skolgång med.

    Samtidigt har jag en liten gnagande tanke att grundtanken bakom Badges inte enbart behöver vara kul: certifiering. Varför ska man behöva certifiera och genom någon slags utomstående instans yttre godkännande få en OK-stämpel för att kunskap ska räknas och kännas värdefull? Om det samhället dras för långt har vi snart betygssättning redan på förskolan och ingen får för sig att göra något av egen, inre motivation? Bildning?

    Kul att samla märken är det! Men om man önskar problematisera även detta kan man måhända extrapolera och hårddra: Säga vad man vill om Behaviorism, men det fungerar...

    SvaraRadera
  3. Håller med dig Magnus. Det ligger en fara i att inte problematisera alls. Jag hade gryende tankar åt samma håll, men sköt undan dom eftersom hela idén fängslade mig. Bra att ha en öppen diskussion om vart det leder.

    Vad sägs om att göra en Open Badge för Edcamp?

    SvaraRadera
  4. Jag är rätt kluven till både badges och betyg. För mig så blir jag inte alls motiverad att lära mig för att jag får betyg eller badges. I stället försöker jag nog mer "game:a" systemet. Men vi måste ju ha något sätt att visa vad vi kan.

    Kolla in denna panelen som jag spelade in på PAX East

    http://bambuser.com/v/3462139

    Gamification and Learning: Does Education Need Some ‘Stinking’ Badges?
    There have been success stories and colossal failures when it comes to applying principles of gamification to various different fields. However, schools and education could greatly benefit from some of the best ideas that the gaming world has generated. One example is the creation of Educational Badges. Mozilla and the MacArthur Foundation have both recently begun to invest in use of badges as a new resume/diploma. Join some of the leading scientific researchers who are currently exploring this area to discuss how badges could be and should be used in learning.

    PANELISTS:
    Sam Abramovich [Researcher, University of Pittsburgh], Peter Wardrip [Researcher, University of Pittsburgh], Yoon Jeon Kim [Researcher, Florida State University], Ross Higashi [Roboticist, National Robotics Engineering Center], Meghan Bathgate [Researcher, University of Pittsburgh]

    SvaraRadera
  5. De två kan väl iofs hänga ihop. Men samtidigt behöver man ha koll på att det inte går över styr. Jag tycker att Doug Belshaws jämförelse med scoutmärken var ganska bra. Det är som så mycket annat när det gäller pedagogik. Man får inte ha en övertro på en enda sak.

    SvaraRadera