14 februari 2013

En mall för alla

När jag hör "En skola för alla" så är min snabba spontana känsla att det är en skola som vill att alla elever ska lyckas. Jag känner att "En skola för alla" är en skola där inga barn lämnas utanför och där alla får just de möjligheter som de behöver för att lyckas nå den högsta pinnen på just sin egen stege efter sina egna förutsättningarna.
Men folk som skriver slogans vet vad de gör. Jag vet att det är just det här som "En skola för alla" vill att vi ska uppfatta, men det är inte vad det innebär. "En skola för alla" i politisk tappning är en vacker konstruktion som ger oss en illusion av att alla kommer att få likvärdiga möjligheter att lyckas. Men illusioner är inte verkliga.

Idag skriver moderaterna Tomas Tobé (ordförande i utbildningsutskottet) och Anders Borg (finansminister) i debattartikel i DN att moderaterna vill införa ännu tidigare betyg och fler nationella prov. Det ska mätas, testas och slutgiltigt bedömas. Elever ska stämplas med betyg och vi ska inbilla oss att det ger eleverna motivation att lära sig mer, djupare och bättre. Nej, mina herrar! Det enda sådana åtgärder gör är att ta mer tid från den riktiga kunskapsinlärningen för eleverna och lägga mer tid på administrativt arbete för lärarna.

Det finns elever som triggas av betyg. Som kämpar bättre i skolan för att de ska nå högre nivåer på den stegen. Det finns t.o.m. elever som får bestående kunskaper med sådan bedömning. Men jag undrar om Tobé och Borg har sett eller tänkt på alla de elever som inte ser betyg och prov som positiva förstärkare av kunskapsinlärningen. De elever som får dåligt självförtroende av sina betyg och som hela tiden känner sig otillräckliga. Har moderaterna tänkt på de elever som får ångest inför minsta förhör men som annars kan prestera högt, de elever som nyanlända kommer till Sverige och avkrävs samma kunskapsbedömning, arbetssätt och lärstil som sina kamrater? De som gått i svensk skola i flera år. Har de blåa tänkt på de elever som inte har samma förutsättningar att arbeta på samma sätt som andra p.g.a. dyslexi, ADHD eller andra individuella personligheter? De som kan lyckas, men som skulle ha bättre möjligheter att göra det också ifall de inte i den svenska skolan måste följa en orubblig mall som alla ska mätas upp efter.

Nej det är inte "En skola för alla" som moderaterna pratar om! Det är "En mall för alla"! Genom fler prov och tidigare betyg sätter man upp en modell för hur alla elever ska passa in oavsett förutsättningar. Och passar du inte in i mallen har du misslyckats, även om du kan nå upp till motsvarande kunskaper på andra sätt. Men just det här ska vi lära oss och på exakt det här sättet. Basta! Prov och betyg blir mer normgivande för vad vi lär ut i skolan än något annat. Varför inte gå hela vägen och låta nationella prov ersätta undervisningen rakt av?! Varför går ni en omväg och låter oss lärare ens fundera på att individualisera undervisningen när det ändå ska mätas av och testas efter samma mall?!

Barn är individer. Barn behöver få möjligheter att utvecklas på sina egna villkor och efter egna förutsättningar. Lärare och inte politiker är bäst på att se vad varje elev behöver för sin kunskapsinlärning. Lärare behöver arbeta mer med hur vi med hjälp av formativ bedömning kan få eleverna att ta in nya kunskaper och att känna sig stolta över sin egen kunskapsinlärning, istället för att trycka ner eleverna i skorna med hjälp av ett prov om dagen och summativa betyg.

Tomas och Anders - Er lösning på problemet innefattar felaktiga slutsatser som bygger på en alldeles för vag verklighetsuppfattning. Godkänt betyg kan därför inte komma ifråga.



Läs lärares och rektorers svar på Tobé och Borgs debattartikel:
Moderaterna kommer med 50 år gamla förslag
Politikerna måste visa respekt för forskningen



4 kommentarer :

  1. De som sporras av betyg är de som redan kan. De som sänks är de som har det svårt. Tror tyvärr att det här förslaget ökar klyftorna ännu mer.

    SvaraRadera
  2. *haha*

    Gillar din slutkläm - smaka på den bara och se hur det känns!

    Allvarligt talat dock är detta ett ytterligare bevis på det min man kallar "den rationella skolan". Det är den skolan som precis som du säger eg bara vill ha igenom EN typ av människa/elev, de som inte passar in i den mallen göre sig icke besvär.

    Ridå, skulle jag vilja säga till herrarna som lagt detta förslaget - gör om gör rätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tänkt skriva just de orden... Gör om - gör rätt!

      Radera