11 augusti 2014

En ryggsäck full

Jag vill önska alla skolpolitiker välkomna tillbaka till en ny termin. Hur sa? Börjar inte terminen än? Jo du förstår vi lärare börjar arbeta lite tidigare än både elever och riksdagsmän. Några lärare har redan börjat terminen, andra kommer att göra det den här veckan.

Lärarnas ryggsäck blir allt tyngre. Så när nu Sveriges alla elever välkomnas tillbaka till skolan med ett nytt förslag om betyg i ordning och uppförande av skolministern så tänkte jag att jag hinner packa en liten ryggsäck åt alla skolpolitiker som behöver det. Kanske speciellt åt dig, Herr Björklund. Förslaget kommer från en utredning där Mette Fjelkner tillbringar en del av sin tid. och är tydligen"frivilliga ordningsomdömen". Fjelkner säger också att "det är viktigt att det inte blir ytterligare en administrativ börda för lärarna och hon betonar vikten av att föräldrarna är delaktiga".
Hur vi ska skapa ordning och reda genom att börja i fel ände förstår jag inte. Ge lärarna bättre möjligheter att undervisa så har vi istället kommit en bit på väg. Hur precis exakt minskar vi bördan genom att lägga på mer arbetsuppgifter? Eller kan vi sätta betyg lite hur vi vill? Utan att lägga ner tanke och möda bakom? Nej just det. Föräldrarna ska vara "delaktiga". I att sätta "frivilliga ordningsomdömen"? Jag som trodde att lärarna skulle ha ansvar för undervisning och betyg. Där måste min tankebana ha hamnat snett med andra ord. Jag tror att jag behöver en bättre förklaring än så.

I ryggsäcken lägger jag:
  • Skollagen
    Borde vara en utantilläxa. 
  • Lgr11 och Gy11
    Det är inte fel att läsa dom flera gånger.
  • Färska forskningsrapporter
    Vilka spelar inte så stor roll. Fritt val, för det finns nog många olästa att välja bland.
  • Ett antal ljudfiler med skolröster.
    Så att du har något att lyssna på när du går till och från riksdagens utredningar och omröstningar.
  • Kudde
    I skolan får inte barn komma och gå eller resa på sig som de vill. Det gör vi enbart när det är rast och ni har det väl likadant i riksdagen?
  • Penna och matsäck.
    Med begränsade resurser får du se upp med hur mycket du skriver och vem vet om du kommer att bli mätt på fyra pannkakor. Utan ärtsoppa.
  • En laptop eller lärplatta.
    Inte använder du det i ditt arbete? Alla Sveriges elever kan åtminstone inte räkna med att ha en.
Även om jag inte kan se några större förmågor hos skolpolitiken idag så kommer du i vilket fall som helst få ett betyg i september. Fastän lärarna tydligt och klart har försökt berätta hur det ligger till så har du inte lyssnat. Det blir nog dessutom svårt att överklaga det betyg som ca 267193 personer som arbetar i skolan ger dig. Det som är positivt att vi lärare aldrig ger upp för att få våra elever att lyssna, men är det ändå inte bättre att lyssna och tänka till innan valet? 

0 kommentarer :

Skicka en kommentar